Weet iemand wanner het rode kruisje van het Droste blik verdween?

Het rode kruisje op de witte omslag om de arm van het verpleegstertje
En wat was de reden vat het verdween?

Picture for question
een jaar geleden
2.9K
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, wauw, zo'n blik heeft nog een aardige waarde. Via deze website https://www.catawiki.com/en/l/2503429-blikverpakking-voor-droste-s-verpleegster-cacao-rood-kruisje-op-armband-serie-uit-1904 werd er, in augustus 2015, een verkocht voor een bedrag van € 65.
Pieterke
een jaar geleden
@Antoni. Zo'n blik heeft inderdaad aardig wat waarde. Er staat er momenteel een te koop op Marktplaats waar 65 euro op geboden is maar dat bod is (nog) niet aanvaard.
Ik heb zo'n blik nog niet in mijn verzameling, vind de prijs te hoog.

Het beste antwoord

Dit werd in 1913 verboden omdat het echte Rode Kruis hier bezwaar tegen had gemaakt. Zij doen namelijk wel andere dingen dan een kopje cacao maken en de consument werd zo ten onrechte voorgespiegeld dat cacao goed zou zijn voor de gezondheid. Het Rode Kruis spande hiervoor een rechtszaak tegen Droste aan. Deze eerste commerciële rechtszaak in ons land werd door Het Rode Kruis gewonnen. Vanaf dat moment wordt het rode kruis dus niet langer op de blikjes afgebeeld.
Amadea
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je wel!