Waarvoor dient dit stuk gereedschap?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K
Amadea
2 jaar geleden
Hebben de gaten dezelfde omvang of is de doorsnede telkens iets groter?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor je reactie. ja de gaatjes worden steeds iets groter. de pennetjes hebben schroefdraad en zijn een beetje taps. Aan de rechterzijde is er schijnbaar een stukje afgebroken.
LeonardN
2 jaar geleden
"de pennetjes hebben schroefdraad en zijn een beetje taps" En de gaten? Hebben die schroefdraad?
Kan je een foto maken van de pennetjes aan de zijde die nu in de gaten steekt?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja de gaten hebben ook schroefdraad
Amadea
2 jaar geleden
Vermoedelijk is https://www.jimbodetools.com/collections/miscellaneous/products/fabulous-18th-century-screw-plate-complete-76306u een soortgelijk stuk gereedschap. Maar ik kan niet vinden hoe dit in het Nederlands genoemd wordt en waar het nou voor gebruikt werd.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Dit 'fabulous 18th century screw plate' heet in het Nederlands: een schroevenrek.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor jullie reacties, Schitterend
LeonardN
2 jaar geleden
Het zijn dus tapschroeven op een plaat. Tapschrieven gebruik je om ergens schroefdraad in te krijgen waar het niet inzit. http://dominycollections.winterthur.org/tools-of-the-trade/clockmaking-shop/screw-plate/ Vergelijkbaar met wat je vandaag kan kopen:
https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/tappen-en-tappensets/handtappensets/volkel-handtappenset-metrisch?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA1Ly_nWm99A0TFO6Y-uuj4HpwvANNktMYtEJa2crfn7MZd1pNOHcY-IBIHRoCEE0QAvD_BwE
SimonV
2 jaar geleden
@SentWierda
Volgens jou stond in verschillende encyclopedieën dat dit een holpijp was. Klopt deze informatie opeens niet meer?
Amadea
2 jaar geleden
Tot nu toe levert geen van de gesuggereerde Nederlandse benamingen een afbeelding van een dergelijk voorwerp op. Daarom ben ik er nog niet van overtuigd dat het juiste antwoord gegeven is.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Op basis van de vorige (eerstgeplaatste) foto concludeerde ik dat het een holpijp is. De informatie in zowel encyclopedie als woordenboek ondersteunde dat.
De latere (vervangende) foto haalde dit onderuit. Vandaar.

Antwoorden (2)

Dit is een set met tapbouten van verschillende diameter.
De omschrijving in Van Dale van een tapbout = een bout met schroefdraad over ca. de halve lengte, die niet van een moer voorzien is, doch in een der te verbinden delen geschroefd wordt, waarin daartoe draad getapt is..
Een tap = kegelvormige pen van gehard staal, waarop schroefdraad is aangebracht.
Een variant (niet op de foto) van een tapbout is een tapschroef = schroefbout met kogelvormige kop, voorzien van een gleuf voor de schroevendraaier.
Bron: Van Dale, diverse drukken.
2 jaar geleden
Het is een tap- en schroefdraadsnijset. Het dient ervoor om schroefdraad te verkrijgen. Zowel in een gat als op een bout.
In het Engels "tap and die set". Het deel met de gaten wordt wel "screw plate" genoemd.
Let op dat tappen(het maken van een gat) en taps wat anders betekent.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Draadtap

Hier de uitleg en wat oude foto's:
http://dominycollections.winterthur.org/tools-of-the-trade/clockmaking-shop/screw-plate/

https://www.proopsbrothers.com/jewellers-watchmakers-tap-and-die-screw-plate-set-taps--1-plate-06-1mm-j1316-5738-p.asp

Hier een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=jALo8xY9LN0
Plaatje bij antwoord