De vleesetende plant heeft veel verschillende soorten. Zo bestaan er meer dan 750 soorten. Elke soort heeft een unieke en succesvolle methode voor het vangen van insecten. De verschillende soorten vleesetende planten hebben een ding met elkaar in gemeen, namelijk dat de planten insecten lokken met prachtige kleuren en onweerstaanbare geuren.
Het meest opvallende aan deze plantjes zijn de stekeltjes aan de randen van de blaadjes. Bij heel veel soorten zie je aan die puntjes kleine druppeltjes zitten. Het zijn deze druppeltjes die zo belangrijk zijn voor de voeding. De blaadjes vangen een insect en de druppeltjes bevatten enzymen die het insect verteren (net zoiets als onze spijsvertering). Als je op de blaadjes water schenkt maak je de enzymen onwerkzaam en krijgt het plantje geen voeding.