Hoe kan ik alleen de middelste steken breien?

In het patroon staat:
"Laat de 12 steken van de uiteinden wachten en brei 18 naalden met de middelste 12 steken."

Ik snap dat ik in dit geval dus alleen de middelste steken moet breien, maar wat moet ik dan doen met de overige steken? En hoe moet ik als ik dit gedaan heb de wachtende steken weer opnemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om te weten wat je daarna moet doen, zou ik een stukje meer patroon moeten lezen of weten WAT je probeert te breien.

Antwoorden (2)

Die laat je inderdaad gewoon staan, daar doe je helemaal niks mee. Je breit gewoon alleen die middelste achttien steken, keren, weer breien etc, zoveel toeren als nodig.

Wat je DAARNA met de buitenste steken moet doen, hangt van het patroon af. Als het bijvoorbeeld een hiel van een sok is, brei je daarna elke toer één steek van die zijkanten mee tot ze allemaal op zijn en alle steken weer op zijn, of neem je steken langs de zijkant van het middenstuk op en mindert dan in die hoek voor de "spie".

Verkorte toeren - zo heten ze - gebruik je voornamelijk om driedimensionale vorm aan je breiwerk te geven.

Toegevoegd na 14 minuten:
Sorry, de middelste 12 steken ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die steken aan het uiteinde moet je dan op een andere naald zetten. Dus de steken overnemen op een andere naald, dan met de steken die in het midden zitten verder breien, en daarna die andere steken op het uiteinde ook weer op een andere naald zetten en daarna de steken aan de andere kant van het midden ook overnemen met een andere naald. Vervolgens kun je de tweede en volgende naald breien met het middenstuk.

Je kunt de zijkanten ook op een veiligheidsspeld schuiven, dat deed ik ook wel eens als ik steken even liet rusten, maar dat hangt een beetje af van hoeveel je nog moet breien met dat middelste stuk en hoe je vervolgens verder gaat breien met die uiteinden. Je breiwerk is wel wat makkelijker te hanteren met veiligheidsspelden, maar als je maar twee naalden met alleen dat middenstuk zou breien, weegt dat niet op tegen het gedoe van twee keer overzetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
TENZIJ - ik lees net het antwoord van Marleen - het inderdaad de bedoeling is dat je breiwerk een bepaalde vorm krijgt. Ik heb dat nooit gedaan en wél dingen gebreid waarbij je een stukje even 'parkeerde' op een andere naald of veiligheidsspeld, maar het is inderdaad allebei mogelijk. Je moet even kijken naar je patroon of een afbeelding van het breiwerk om erachter te komen wat er precies bedoeld wordt en welke optie dus de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoeft beslist niet hoor ; althans, ik doe het NOOIT. Vooral niet als je daarna de steken allemaal tegelijk verder breit. Bij sommige patronen met verkorte toeren en veel reliëf zou ik dan wel acht of tien naalden nodig hebben :lol: Sokken op vier of vijf naalden staan automatisch al verveeld zodat je op één naald verder kunt breien. Maar als je, zoals ik, sokken - meestal met twee tegelijk - op een rondbreinaald breit, zijn hulpnaalden zeker geen optie en een heel gepruts. Bij poppen / beesten en gebruiksvoorwerpen breien is het vaak mooier als je na de verkorte toeren mooi doorbreit (en soms ook de eerste niet-gebreide steek omwoelt voor je keert), maar dat is een kwestie van heel veel ervaring opdoen ./ feeling krijgen.