Paardrijden.

een vriendin van mij wil voor het eerst gaan paard rijden,
om eens te kijken of zij dat leuk vind om te doen, kan zij bij de eerste lessen een spijkerbroek dragen met gewone rubberlaarzen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Laat haar even opletten met de spijkerbroek: als de naden aan de binnenkant van de dijen erg dik zijn, kan dat oncomfortabel zijn. Maar zeker een spijkerbroek met stretch is geen probleem.

Bij de schoenen is het belangrijkste dat ze stevig zitten en geen uitstekende 'tong' (die flap onder de veters) hebben. Als je van je paard valt (en dat kán nou eenmaal gebeuren) kun je daarmee achter de stijgbeugel blijven hangen, niet zo veilig dus.

Gewone rubberlaarzen dragen kan, maar die moeten dan wel goed passen. Als je in je laarzen naar voren en achteren kan schuiven, kan dat problemen geven als je in de stijgbeugels gaat staan, en dat moet direct de eerste les al. Verder moeten de laarzen (al eerder gezegd) niet te breed zijn, dan passen ze niet tussen de stijgbeugels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik denk dat de manage wel rij laarzen kan uitlenen een broek is geen probleem lijkt me
maar ook daar kan de manage je wel en goed antwoord op geven.
13 jaar geleden
Ja hoor geen probleem maar het kan zijn dat de laarzen te breed zijn voor de stijgbeugels, een paar gympen kunnen dan ook.
@ dochter die paardrijden, daarom weet ik dit. Die zijn ook zo begonnen.
Een helm is wel nodig maar die kun je vaak wel lenen op de manege.

Toegevoegd na 54 seconden:
@=2 en dochters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spijkerbroek kan maar een joggingbroek of trqiningsbroek is beter (schuurt minder bij de knieën). Een skinnyjeans zou prima zijn. gewone regenlaarzen kunnen. Wandelschoenen of stevige gymschoenen ook. Het beste is een schoen met een (brede) hak en een hoge voorkant (zoals een laars of bergschoen) omdat die voorkomen dat de voet door de stijgbeugel kan schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is beter om wat anders aan te trekken dan een spijkerbroek...
onthou wel dat als je gympjes aan doen dat je beste wat hogere sokken aan kan trekken die je over je broek kan trekken zodat ej niet allemaal losse pijpen heb en zorg er goed voor dat je veters goed geknoopt zijn..
een cap is altidj verplicht dit is ook voor eigen bescherming maar een manage heeft die zeker wel te leen voor je..
op zich is paardrijden heel leuk het zijn mooie beesten en je krijgt er veel liefde van.
Misschien is het ook leuk als je met verloop van tijd een verzorgpaard neemt zodat je iemand ermee helpt en zelf ook veel plezier eraan kan beleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeker geen spijkerbroek aandoen. Sowieso is het vaak al lastig om op het paard te komen, ze zitten namelijk wat strakker en zijn minder soepel dan bijvoorbeeld een joggingbroek. En de naden gaan vreselijk schuren aan de binnenkant van je benen. Regenlaarzen kunnen maar zorg dan wel dat je broek ín je laars zit. Anders gaat de rand van de rubbere laars ook schuren en rijd je je benen kapot (ik spreek uit ervaring;)). Toch zijn rijlaarzen beter omdat deze hoger zijn, Hierdoor kan je huid van de binnenkant van je kuiten niet tussen de beugelriemen en het zadel komen tijdens het lichtrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn eerste les ging ook zo ..
maar je kan beter eerst een prive les nemen om te kijken of ze het echt leuk vind en de manege heeft ook caps en misschien kan ze van een vriendin een rijbroek lenen. het ligt er ook een beetje aan wat de kwaliteit is van de manege.. als het een 5 sterre manege is zou ik toch proberen om een rij broek te lenen van iemand maar het is eigenlijk niet z'n heel rgoot probleem

succes er mee

Toegevoegd na 42 seconden:
en ik heb trouwns een rijbroek die lijkt op een spijkerbroek het is spijkerstof enz precies het zelfde maar heeft de vorm van een rijbroek
13 jaar geleden
Ik heb soms ook met een spijkerbroek en schoenen gereden, het kan gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rij altijd paard zonder kleding, lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kan gewoon een spijkerbroek dragen maar ze moet wel even bij de manege vragen of ze rijlaarzen hebben
maar ik denk omdat het proeflessen zijn dat het wel kan
ik zou ook even bij de manege vragen om een cap altijd handig