Hoe leer ik zingen?

Ik heb het nooit gewild, maar als ik nu Pommelien Thijs hoor zingen wil ik ook zo graag mooi kunnen zingen. Omdat ik dat vroeger nooit wou heb ik nooit gezongen en daarom is mijn zangstem ook heel vals geworden. Ik ben best verlegen dus durf ik geen zangles te volgen omdat ik me schaam om mijn valse stem. Hoe leer ik toch mooi zingen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
Pieterke
4 jaar geleden
Misschien is dit wat voor je: Online leren zingen:
https://onlinemuziekacademie.nl/leren-zingen/?gclid=EAIaIQobChMIq_-a8rfT5QIV0-R3Ch2u1Qk7EAAYASAAEgJ45_D_BwE
De eerste 7 lessen zijn gratis, daarna moet je betalen.
En er zijn nog meer sites waar je online kunt leren zingen. Dat is lijkt me minder eng dan wanneer je tegenover een zangleraar/-lerares staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voordat je zangles wilt nemen:
Kijk op YouTube! Er zijn super veel accounts die tips geven om beter te leren zingen.

Antwoorden (2)

De juiste technieken
Om je stembanden om de juiste manier te gebruiken begin je bij het aannemen van de juiste houding. Ga staan en zet je voeten iets uit elkaar, zodat je longen op volle kracht kunnen draaien.

Denk er ook aan dat je vanuit je buik ademt in plaats vanuit je borst. Tijdens zangles doe je bijvoorbeeld ook oefeningen om op de juiste manier in en uit te ademen tijdens het zingen, zodat je niet zo snel buiten adem raakt.

Train die stembanden
Je stembanden bevatten spieren en hoe vaker je deze traint, hoe beter ze worden. Uiteraard kan je ook deze spieren beschadigen als je ze niet goed gebruikt. Begin voor het zingen daarom altijd met opwarm oefeningen, zoals het bekende ‘la la la la la la la’ waarbij je alle noten en de toonladder afgaat.

Oefening baart kunst en dat geldt zeker voor je stembanden. Als je iedere dag een half uurtje zingt zal je merken dat je stembanden verbeteren en sterker worden.

Iedereen heeft een eigen stemgeluid
Dat iedereen kan zingen betekent natuurlijk niet dat je iedereen exact na kan zingen. Iedereen heeft namelijk een eigen stemgeluid. Bij de een ligt dat hoger dan bij de ander. Wanneer je veel oefent met zingen merk je vanzelf welke noten prettig liggen en welke noten misschien te hoog of te laag zijn.

Probeer voor het oefenen een artiest te vinden die ongeveer hetzelfde stemgeluid als jijzelf heeft. Dat maakt het zingen namelijk een stuk makkelijker en leuker.

Als je echt serieus aan de slag wil gaan met zingen is het aan te raden om professionele zanglessen te nemen.
4 jaar geleden
Ga op zangles je hoeft je nergens voor te schamen, ga bij een onbekende leraar of leraares op les je kan in je eentje op les maar ook met zijn tweeën in een les. Iedereen heeft een andere stem en als het echt enorm vals is (wat het waarschijnlijk niet is) zal de leraar(es) jouw daar vast wel mee helpen. Je kan het ! Succes