Kopen de meeste mensen boeken of lenen ze het van de bibliotheek?

Ik wil heel graag meer lezen,maar ik vind dat de bibliotheek niet zulke leuke boeken heeft of moeilijk of te ingewikkelde boeken. Ik lees op internet dat veel mensen lezen als tijdverdrijf hebben, maar waar halen ze dan leuke boeken vandaan ?

HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik haal veel leuke boeken uit de "reguliere" bibliotheek, en ook wel veel uit de buurtbibliotheek (boekenkastjes met gratis ruilboeken.) Een enkele keer koop of krijg ik een boek. Ik denk dat jouw probleem meer is: waar vind ik leuke boeken, en / of: hoe vind ik uit welke boeken ik leuk vind? Ik weet niet of je volwassen bent? Ook veel volwassenen vinden "young adult", of kinder / jeugd boeken erg leuk, en in de bieb mag je die ook lenen. Of houd je meer van "chicklit" - niet al te ingewikkelde lectuur voor (voornamelijk) vrouwen en meisjes? Of ben je meer van de non fictie - lectuur over dingen die je interessant vind, waar je iets van leert. Bij de bibliotheek kun je ook tijdschriften lezen en lenen, etc....
SentWierda
4 jaar geleden
Een goede bibliotheek heeft ook een speciale plank met eenvoudige en leuke boeken - bedoeld voor mensen die Nederlands als tweede taal hebben (NT2) of voor senioren met een kleine geestelijke beperking. Ook zijn er groteletterboeken en luister-cd's.
Behalve kopen en lenen zijn er nog andere veel voorkomende manieren om aan een boek te komen. 1. Krijgen, bijvoorbeeld als je jarig bent. 2. Bijna gratis in een kringloopwinkel. 3. Helemaal gratis in een minibieb. Bij nr. 2 en 3 gaat het om vele tientallen miljoenen boeken per jaar.
SentWierda
4 jaar geleden
De boekenmarkt verandert. Via boekwinkels en bibliotheken vinden minder boeken hun weg. Desondanks neemt de omzet van de boekenverkoop sinds 2014 elk jaar toe.
De grootste boekenroulatie doet zich voor bij kringloopwinkels en minibiebs. Intussen zijn er enkele duizenden kringloopwinkels in ons land die boeken verkopen en dat vaak gaat in grote aantallen per klant. Ook zijn er circa tienduizend minibiebs waar boeken gratis kunnen worden gehaald of geleend. Veel minibiebs hebben elke week een ander assortiment - vanwege de leeshonger.

Antwoorden (1)

Er worden meer boeken uitgeleend dan verkocht.
Er worden zo’n 70 miljoen uitgeleend, tegenover 40 miljoen verkocht.
Het aantal uitleningen vertoont wel een dalende lijn.
Tegenover de daling van de fysieke uitleningen staat een stijging van de uitleningen van e-books (nu ruim 3 miljoen).
SimonV