Kan ik op mijn DSLR een verstaand object goed scherp krijgen al zoom ik eerst in alvorens te focussen?

Ik heb een Canon EOS 7d en een Tamron 17-50 2.8.
Al zijn er objecten in de verte waar ik door middel van de manual focus op wil scherpstellen, zie ik vaak door de zoeker niet erg goed of het object wel goed scherp is. Helemaal al zijn het kleinere objecten.
Al zet ik mijn camera op een statief, kan ik dan naar de 50mm inzoomen om op het object scherp te stellen om vervolgens weer uit te zoomen naar de 17mm en de foto te schieten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"objecten in de verte"
Hoe ver weg zijn die? Op je lens staat een scheelverdeling en bij meer dan 3 (meter) is de volgende waarde al oneindig.
Staan die objecten op 10 meter dan zal oneindig scherp zijn. Verder gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De juiste belichting is onderdeel van de scherptediepte. Een object op veraf fotograferen doe je uitgezoomd en je gaat scherp stellen.
Als je het object dichterbij gaat halen(inzoomen) moet je weer scherpstellen.En zoals Jackd al zei...oefenen. Denk ook aan je wit balans.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. De scherpstelling is afhankelijk van de brandpuntsafstand en die verandert bij het in- en uitzoomen.

Je kunt gebruik maken van de digitale scherpstelling. Stel de camera dan in op scherpstellen op 1 punt (het midden van het beeld). Kies je compositie, inclusief zoomfactor. Dan richt je het midden van het beeld (zichtbaar als puntje in de zoeker) op het object. Druk de ontspanknop half in, ga terug naar je oorspronkelijke compositie terwijl je de knop half in houdt en druk dan verder af.
6 jaar geleden
zet eerst uw lens op MF , wat je kunt doen , kader het voorwerp die je wenst scherp te stellen , dan heb je rechts twee toetsen staan , 1 met plusteken en 1 met minteken, nu druk op het plusteken , wil je nog eens vergroten ,duw nog eens , en nu stel je scherpte in , en als je daar de details goed kan zien , mag je gerust zijn dat je foto gelukt is . Maar zorg ervoor dat je met statief werkt en , of afstandbediening of je ontspanner op timer van 10sec. staat zodat er geen beweging meer is .