Welke klarinet kunnen we het beste kiezen voor een beginnertje?

Onze dochter van 8 jaar wil heel graag starten met klarinet spelen. We gaan dit eerst proberen via een zelfstudie boek. (Ze heeft een jaar blokfluitles gehad, en in dat jaar ook een maand een klarinet mee naar huis gehad om al uit te zoeken of dat wat voor haar is. Ze kreeg er al redelijk geluid uit op den duur!)

Mede doordat ze nog niet goed weet of ze het door wil zetten, willen we geen klarinet van honderden euro's aanschaffen. (Ze tennist ook minimaal 3 keer per week, en zit nog maar in groep 5, dus tijd om gewoon met klasgenootjes te spelen of even niks te doen is ook heel belangrijk!)

Nu heb ik eens zitten zoeken en zag via gear4music een nieuwe studieklarinet voor €111,- met 30 dagen omruilgarantie. De reviews die ik kan vinden over deze klarinet, zijn allemaal erg goed.

Ik heb echter ook een gereviseerde Buffet Crampon B12 klarinet voor €150,- gevonden, met 3 maanden garantie (via een muziekwinkel. Helaas niet in de buurt dus kan hem niet komen bekijken)

Is er iemand die me advies kan geven in dezen? Ik speel zelf geen klarinet en ook écht geen verstand hiervan. Ik kan me voorstellen dat voor beide opties wat te zeggen is.

Alvast hartelijk dank!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Voor kinderen wordt op muziekscholen tegenwoordig gestart met een kunststof klarinet. Ik denk dat dit ook aan ouders aan te bevelen is. Als blijkt dat ze echt getalenteerd is en snel vordert kan later gekozen worden voor een professioneel houten instrument. Maar heeft er geen plezier in en er al snel genoeg van, dan heb je geen dure aanschaf hoeven doen. Een Buffet Crampon is een prima keuze. Nieuw kost die tussen de 500 en 700 euro.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beide opties die ik noemde zijn kunststof klarinetten ;) Idd als ze ermee doorgaat zou ze op den duur toch iets anders moeten hebben (wat eventueel gehuurd kan worden via de muziekvereniging dan eerst)
Amadea
4 jaar geleden
Huurkoop is ook een goede mogelijkheid. Er zijn muziekwinkels die de huurprijs verrekenen met de verkoopprijs, terwijl je in de tijd dat je het instrument huurt gratis een revisie en eventuele reparaties krijgt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
We hebben een tweedehands Buffet Crampon gekocht inmiddels. Bedankt voor je reacties!