Hoe repareer ik het beste het leer van een massagetafel?

Een steuntje van de radiator heeft per ongeluk het leer van de massagetafel doorsneden. Er zitten nu 2 kleine sneetjes van ongeveer 1 cm in het leer.

Wat is de beste methode om het zelf te repareren ?

Thecis
4 jaar geleden
Klinkt heel erg, maar vanuit de fysiotherapie (waar ik wel eens mee in aanraking ben gekomen, zeg maar) repareerden we dat soort dingen eigenlijk gewoon met gaffer tape (ook wel linnentape, of ducttape genoemd). Het ziet er niet uit, maar er gaat altijd iets over de tafel heen waardoor patienten het totaal niet merkten. Snel en efficient zeg maar.
Inekez1
4 jaar geleden
Stukje tape erop is inderdaad het makkelijkste. Gebruik wel ducttape en geen gaffertape. Gaffertape laat snel weer los, met kans op opkrullen en dat het dan juist aan de handdoek gaat plakken. Ducttape blijft 'permanent' goed zitten.

Antwoorden (1)

Zoals ik het zelf zou doen:
Schuif door een sneetje een klein dun lapje leer of sterke katoen (onder de bekleding) en wel zó, dat het links en rechts van de snee een kleine cm overlapt en aan de snee-uiteinden een kleine 5 mm. Maak een beetje tweecomponentenlijm aan en smeer dat met een (dun gespleten) lucifer door de snee onder de bekleding. Veeg aan de bovenkant de bekleding direct schoon; eventueel met een klein beetje aceton (of nagellakremover).
Laat de lijm uitharden.
Omdat je toch altijd een handdoek op de massagetafel legt zal niemand zich storen aan de beschadiging. De verlijming is wél oersterk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Dit is de methode met het mooiste resultaat (in plaats van tape).
Hoogstwaarschijnlijk is de massagetafel van nepleer of skai en niet van echt leer. Skai kun je gewoon lijmen met bisontix of lijm voor zacht pvc (waar je ook opblaasboten enzo mee kunt plakken). Dat werkt veel makkelijker dan een 2-componentenlijm. Is het toch echt leer, gebruik dan een lijm die geschikt is voor leer en die flexibel blijft na uitharding.