Ik heb dit in een handwerktas gevonden. Wat is het?

In handwerk tas gevonden. Hengsels? Is al wel oud.

Picture for question
2.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lijkt gewoon satijnlint.
Steenuiltje
4 jaar geleden
Het is heel hard en stug. Voelt aan als plastic/ kunststof. Als ik het afwikkel knispert het. Kan doordat het al oud is en jaaaaaren in een doos ligt? Satijnlint zou m.i. zacht blijven?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn inziens ook ;-)
Is het hard over de hele breedte? Of zit er alleen versteviging in de randen?
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Die paarse die bovenop de roze ligt heeft ook vouwen erin, alsof het hard kunststof betreft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien biaisband?
https://www.fournituren4fun.eu/biasband

Antwoorden (1)

Dit ziet eruit als biaisband ( spreek uit als bieeband)....een band waarmee je zoompjes afwerkt . Vaak is of zijn de randjes alvast omgevouwen, maar dat is vooral bij katoenen bandjes het geval.... bij satijnen bandjes hoeft dit niet zo te zijn.

Bij stof die snel rafelt, naai je zo'n randje er langs om af te werken. Kijk maar eens naar babyslabbetjes... meestal hebben zij zo'n gekleurd randje eromheen en dan ook nog vaak in een contrasterende kleur. Het kan dus ook nog een siereffect hebben.

Het band wordt aan één kant rond de zoom vastgestikt en er dan omheen geslagen, om daarna de andere kant ook vast te maken. Zie hier de uitleg in beeld; https://www.sewnaturalworkshops.nl/2019/03/17/biaisband-bevestigen/
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Het lijkt me veel te smal voor biaisband?
amc
4 jaar geleden
Nee hoor... het is er al vanaf 10 mm.
https://www.naboqu.com/naaien/kant-en-band/biaisband/