Warm water leiding links of rechts laten toekomen?

Bij mijn nieuwe aangekochte thermostatische kraan staat de gradenbediening rechts en de
aan en uit knop links ( als ge er voor staat uiteraard ). Trouwens alle kranen in de toonzaal waren allemaal zo . Overal lees ik dat de warmwaterleiding links moet toekomen en de koude rechts ? Volgens mijn bescheiden mening moet het andersom en moet de warmwaterleiding toekomen waar mijn graden staan . Wie weet het juiste antwoord ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
29.6K
Bordensteker
5 jaar geleden
“Overal lees ik dat de warmwaterleiding links moet toekomen en de koude rechts ?” Dan heeft het weinig zin dat wij naar diezelfde bronnen gaan zoeken ...
Het klopt. De warmwaterleiding hoort standaard links uit de wand te komen (of links aan de wand bevestigd te zijn).
Aan een gewone handmatige mengkraan kun je dat het beste zien: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8796737667102-424-424.jpg
Bordensteker
5 jaar geleden
In het huidige Divided Kingdom is ook dit blijkbaar een gespleten verhaal:
“Any mixer taps can have the hot and cold pipes connected to either input, there is no standard for whether the cold tap is on the left or right, however, keep it consistent within a property. In the UK, there seems to be a sort of informal standard - the hot tap being 'by tradition' on the left in the south and on the right in the north!”
https://www.practicaldiy.com/plumbing/single_hole_taps/single_hole_taps.php Vresst u soms ook dat ongeveer de halve bevolking zich sowieso aan de Brexit gaat branden? Je kunt natuurlijk ook nog simpelweg de afbeelding van je product op zijn kop tonen: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Gd8CBZyYBuNkSnfoxh7WgVXab/Xueqin-Thermostatic-Bath-Mixer-Shower-Control-Valve-Bottom-Faucet-Wall-Mounted-Hot-And-Cold-Brass-Bathroom.jpeg
Tja, dán lijkt het warempel net alsof de warme aansluiting rechts hoort te zitten ...
Inekez1
5 jaar geleden
Geweldig, die tweede link! Maar ook bij de kraan op de kop geldt: koud water aan de kant van de temperatuurinstelling, warm water aan de kant van de aan-uit-knop.

Antwoorden (1)

Warm water links, koud water rechts.
Het warme water gaat helemaal door de kraan heen, dus van links waar het er in komt, naar rechts waar de temperatuurregelaar zit om het koude water bij te mengen.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Nog een voorbeeld: https://belianterbaik.aseanpriceblog.org/cf/350/cdn/HTB17a.kgDdYBeNkSmLyq6xfnVXad/GAPPO-shower-faucet-thermostat-mixer-tap-Square-thermostatic-mixer-Accessories-water-pipe-1-5m-hose-plumbing.jpg Ik heb (gewoon in Nederland) een tijdje in een bovenhuis gewoond waar een prutser de leidingen ooit andersom had aangelegd en dit meesterwerk bekroond had met een ondersteboven gemonteerde mengkraan. Dan ga je vanzelf wat meer op zulke dingen letten.