Wat is dit voor instrument?

Een soort meetklok met roterende schaal en twee wijzers. Mogelijk iets om de ontsteking van motoren af te stellen of om iets te kalibreren. Er zijn geen externe aansluitingen, is dus puur mechanisch stand-alone.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoe ziet de achterkant er uit?
Bordensteker
5 jaar geleden
Dit is vermoedelijk een speciale versie van de speciale 3 vooruit – 2 achteruit stappentellers/vooruitgangmeters zoals die tot 1947 in de originele versie van de Processie van Echternach gebruikt werden. In het Divided Kingdom wordt zo’n Advance Tempo Fluctuation indicator nu weer gebruikt door de ‘silly walks’ regeringschef van H.M. Government. Juist daarom hoeven er ook geen aansluitingen achterop te zitten; ze werken met inwendige gewichtjes en veertjes net als een versnellingsmeter in een vliegtuig bedoeld voor hoogwaardige luchtfietserij zonder vangnet.
https://paulvanbuuren.nl/processie-van-echternach/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Processie_van_Echternach
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Over de achterkant van het instrument: er zit alleen een kalibratieschroefje in het midden met borgmoer (voor de zwarte wijzer denk ik), die is geseald met lak. Bij ronddraaien van de behuizing volgt de rode wijzer de behuizing en blijft de zwarte wijzer op een vast punt van de schaal staan. Het antwoord van Bordensteker vond ik erg origineel, als Monty Python fan sprak het me wel aan. De term Advance en Retard doen toch sterk aan ontstekingsafstelling van een verbrandingsmotor denken en de letters ATF lijken te duiden op de fabrikant. Maar wat dan heel merkwaardig is dat deze letters exact de vormgeving van de letters in het logo van American Type Founders hebben. Dat is een samenwerkingsverband van lettergieters die verantwoordelijk zijn voor voor vele beroemde lettertypen. Ik kan echter niets typografisch in dit instrument ontdekken. Dus het logo zal wel "gejat" zijn door bijv. American Tools Factory of zoiets.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als reactie op het antwoord van Escape: als het een zogenoemde vacuüm gauge zou zijn zou er een aansluiting op zitten die via een slang met het inlaatspruitstuk kan worden verbonden. Ik ben er inmiddels achter dat de zwarte wijzer ook dynamisch is en verloopt naarmate de "klok" wordt gedraaid, de rode wijze blijft t.o.v. de behuizing op vast punt staan.

Antwoorden (2)

Volgens mij heb je het juist, het is een meter om een ouderwetse verbrandingsmotor mee af te stellen die gebruikt maakt van vacuum vervroeging van de ontsteking. Moderne motoren gebruiken dit systeem niet meer.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Vacuum meten in mm?
escape
5 jaar geleden
Ik zie zelfs tienden mm staan op de schaal. Kan iets te maken hebben met de afstelling van het rotorhuis of de contactpunten.
Ik ben natuurlijk geen expert maar vermoed dat het te maken heeft met de olie die gebruikt wordt om een automatische versnellingsbak te smeren en te koelen aangezien er duidelijk zichtbaar 'ATF' staat aangegeven op het klokje/meter. ATF =Automatic Transmission Fluid.

Het lijkt erop dat het afkomstig is van een apparaat dat de olie in een automatische versnelingsbak reinigt en ververst. Ook van die apparaten kan er wel eens een klokje vervangen moeten worden.

Deze site triggerde me;https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2017/12/57472-10157472