Ik heb een benen soort ( haak) pen met een handje eraan en aan het een gaatje erin. wie weet wat dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geen idee waar je het over hebt, kan je misschien de vraag verduidelijken? misschien met een foto ofzo?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ja graag, ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest ook denken aan zo'n Joods bladwijzerhandje.

Het beste antwoord

Het is in algemene zin een aanwijsstokje om bij het lezen te gebruiken. Maar ook om gewichtige zaken aan te wijzen tijdens een practicum met bv. hoogspanning apparaten en chemische stoffen
Ook in oude boeken zie je een dergelijk handje gedrukt staan bij belangrijke teksten of (bij tekeningen op plaatsen waar een stukje beschrijving bi hoort.
Zo heb ik een zeer oud natuurkundeboek (omstreeks 1850) waar je ook de handjes afgebeeld ziet.
Het was ook een hulpmiddel voor slechtzienden die anders de regel die ze lazen uit het oog zouden verliezen, men had in de oudheid (haast) geen brillen
Het is dus NIET ALLEEN een Torahandwijzertje, mogelijk echter stamt het daar van origine wel van af.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je goed kijkt zie je op de plaats van de pols een soort dobbelsteen, deze dient om volgorde te onthouden en aan te geven, dit exemplaar zal waarschijnlijk een practicum-handje zijn.
Bij het nemen van foto's (echter vooral tekeningen) van de opstelling gaf het handje dus ook de kijk-volgorde aan.
Het aantal puntjes in het handje correspondeerde dan met een geschreven verdere uitleg.
Zelf heb ik diverse (hele oude) boeken met deze werkwijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk, als ik de omschrijving goed begrijp, gaat het hier om een zogenaamde Jad. Een stokje met een handje op het uiteinde wat door de joden gebruikt wordt om de tekst aan te wijzen uit hun Tora, het eerste deel van de christelijke bijbel. Dit doen ze uit eerbied voor de tekst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jad
Googlen op 'jad' en 'joods' levert diverse afbeeldingen op. Ze worden meestal uit zilver gemaakt, maar ook andere materialen kunnen gebruikt worden.