Kan ik stoeptegels metselen met specie?

Ik wil een fundering maken onder mijn tuinhuisje, door twee lagen trotoirtegels op elkaar te metselen en daar een grindtegel op z'n kant op plaatsen. De grindtegel leg ik dan in een bedje van specie. Hecht het een en ander goed?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Gewoon beton storten, of 1 rij tegels. Als er vocht tussen de lagen komt is met de eerste vorst alles kapot.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan ik ze dan beter gewoon stapelen?
paulus811
5 jaar geleden
Waarom wil je tegels stapelen? 10 tegels op elkaar zakken net zo hard als eentje. Het beste maak je een omranding van beton, daarin een zandbed en daarop tegels. Vervolgens zet je daar je tuinhuis op. En mocht je er stroom in willen, leg dat dan als eerste neer want later kan het vrijwel niet meer.

Antwoorden (1)

Ja, dat hecht prima, mits de tegels goed schoon zijn.
Het is echter minder sterk dan een gestorte betonband.
Door er een rij tegeld op zijn kant bovenop te zetten krijg je een omgekeerde T, wat dan wel weer een stuk steviger is.
Een tuinhuisje is echter meestal niet zo groot, dus de kans dat de fundering gemakkelijk breekt is klein. Het meeste gewicht zit op de hoeken, dus je kunt de fundering daar verbreden of 30 a 50 cm laten doorlopen (er buiten laten steken).
Leg de onderkant van de fundering minimaal 25 cm diep. Als er een keer vorst onder komt drukt heel de boel scheef of kapot.
Ik maakte zelf een fundering voor mijn nieuwe kippenhok door een rij tegels neer te leggen, met daarop een laagje beton van 6 cm. En daarop weer een rij tegels, direct op de natte beton gelegd. In het laagje beton drie of vier betonijzers van 8 mm.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
En zet gelijk een paar draadeinden van 10 mm in de fundering, dan kun je het bouwwerk stevig vast zetten.