Kan ik stoeptegels metselen met specie?

Ik wil een fundering maken onder mijn tuinhuisje, door twee lagen trotoirtegels op elkaar te metselen en daar een grindtegel op z'n kant op plaatsen. De grindtegel leg ik dan in een bedje van specie. Hecht het een en ander goed?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat hecht prima, mits de tegels goed schoon zijn. Het is echter minder sterk dan een gestorte betonband. Door er een rij tegeld op zijn kant bovenop te zetten krijg je een omgekeerde T, wat dan wel weer een stuk steviger is. Een tuinhuisje is echter meestal niet zo groot, dus de kans dat de fundering gemakkelijk breekt is klein. Het meeste gewicht zit op de hoeken, dus je kunt de fundering daar verbreden of 30 a 50 cm laten doorlopen (er buiten laten steken). Leg de onderkant van de fundering minimaal 25 cm diep. Als er een keer vorst onder komt drukt heel de boel scheef of kapot. Ik maakte zelf een fundering voor mijn nieuwe kippenhok door een rij tegels neer te leggen, met daarop een laagje beton van 6 cm. En daarop weer een rij tegels, direct op de natte beton gelegd. In het laagje beton drie of vier betonijzers van 8 mm.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100