Hoe werken discolichten in clubs?

Ik ben altijd gefascineerd van die lichten die op de muziek gaan. Het lijkt mij dat de lichten dit zelf regelen? Of gebruikt men een programma met voorgeprogrammeerde bewegingen?

Ben zelf namelijk geïnteresseerd in een set voor mijn hobby project.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
"Disco lampen" is een wat ongrijpbaar term.
Maar wellicht kun je je hart op door hier rond te neuzen.
https://www.bax-shop.nl/verlichting-special-effects
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is nooit een probleem als je de Dj vraagt doe iets werkt als je gelijk als de club open is of je een keer kan toekijken.
Vaak als het druk is kan je maar 1 ding te gelijk doen of de muziek of het geluid dus is er vaak een 2e persoon aanwezig die dan de verlichting laten lopen.
Ik heb jaren zelf achter de tafel gestaan en heb vroeger 3 drive-inn shows gehad en vroeger zelf licht tafels gemaakt zelfs met starters van TL lampen heb ik lichten laten knipperen. Mijn tip gewoon vragen bij de Dj en vroeg komen dan heeft hij vaak wel even tijd.
Je kan ook even een verhuur bedrijf bellen voor licht en geluid ook zij geven graag info en kunnen ze een proef opstelling maken voor jouw.
LeonardN
5 jaar geleden
DJ? De DJ heeft op zich niets te maken met het licht. Dat doet de lichtman. En het geluid doet de geluidsman. De DJ draait plaatjes en komt en gaat en heeft vaak verders nergens mee te maken. Misschien als de gelegenheid bijzonder klein is dat 1 persoon al die taken vervult.

Antwoorden (1)

Dat doet men normaliter met een DMX-controller en lampen/constucties die bewegen/verkleuren op DMX-signaal. DMX kan je ook koppelen aan MIDI zodat je het direct met je muziek mee kan laten gaan.

DMX-controller
https://www.youtube.com/watch?v=dJQAZsNwcv4

DMX/MIDI
https://www.youtube.com/watch?v=x5oiPA6b-bY&t=1036s
---
Je kan dus de bewegingen zelf doen in realtime, alles voorprogrammeren, of de lampen zo laten gaan dat ze met je muziek meegaan.
Helemaal vanzelf gaat het dus niet, je moet van te voren wel van alles en nog wat afregelen. Althans als je het er precies zo uit wil laten zien als je wil. Je zal vast ook een voorgeprogrammeerde sequentie kunnen laten lopen.
Toegevoegd op 27 augustus 2018 20:08: tekst