waarom staat er een fa-kruisaanwijzing in een muziekstuk zonder "fa"?

ik oefen momenteel Chinese Water Lilies van Martha Mier op mn piano. Nu staat daar voor zowel melodie als akkoorden een kruis op Fa...maar in het nummer is helemaal geen fa . wat heeft dat kruis dan voor nut?

1.1K

Antwoorden (1)

Er bestaat geen fa in het notenschrift. Alleen a b c d e f g.
Er staat een kruis voor de f om aan te geven dat de muziek in toonsoort G staat.
En dat betekent dat jouw fa een septiem is, en geen kwart.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Fa is de Frans-Belgische benaming voor F. Do-re-mi-fa-sol-la-ti.
Dat er een kruis aan het begin van het muziekstuk staat geeft inderdaad wel de toonsoort aan.
Geen idee wat je bedoelt met septiem en kwart.
liveisgreat
6 jaar geleden
idd amadea; het is F. even niet bij stil gestaan dat de doremi niet overal gebruikt wordt.
oké, het is in toonsoort G, maar dan heb je toch sowieso een Fkruis.... Als er nu geen enkele F in staat is dat toch een overbodige vermelding, vermits dit het enige kruis is bij toonsoort G.
Of moet ik nog op andere dingen letten dan?
Dat met septiem en kwart versta ik ook niet, de toonsoort heeft toch niet zo veel te maken met de lengte van de noot....
Amadea
6 jaar geleden
Septiem en kwart zeggen niks over de lengte van een noot, maar over de afstand die er tussen twee tonen zit.
liveisgreat
6 jaar geleden
ja dat bedoel ik... maar weet je een antwoord op die andere vraag die ik eigenlijk stelde. dus waarom er een F Kruis staat bij een muziekstuk waar er geen F in voorkomt... en wat voor belang het dan heeft om te weten dat dit in toonsoort G is...
Ik volg nog niet zo lang les en ik moet het stuk kennen tegen 9 februari (mijn volgende les) .... ik denk dat ik het toch gewoon kan spelen zoals het staat op partituur?
Ik vind het gewoon raar dat er een kruisvermelding staat bij F terwijl er geen F in zit in het hele stuk :-/
Amadea
6 jaar geleden
Dat is nou eenmaal de afspraak: als een muziekstuk in de toonsoort G groot genoteerd staat dan hoort er een kruis aan de sleutel te staan, ongeacht of er wel of geen F die een Fis moet worden in de compositie voorkomt.
liveisgreat
6 jaar geleden
ok dankjewel
Reddie
6 jaar geleden
Mogelijk heeft de melodie geen F met een kruis, maar de akkoordpartij moet zeker weten in welke toonsoort het staat.