Ja. Zolang je met je bril een normaal, goed zicht hebt is een bril geen enkel beletsel en mag je gewoon vliegen.

Vliegen doe je meestal met een zonnebril (op sterkte), dus het is handig als je die hebt.
SimonV
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
+
Deze bron geeft een antwoord dat meestal klopt. Doorgaans kun je ook met bril aan de eisen voldoen.
Sterker nog, terwijl veel mensen denken dat je met een bril geen beroepspiloot kunt worden, vormt dat allang niet zo zwart-wit meer een belemmering. Brilsterkte is niet de bepalende factor, zolang de afwijking nog goed met correctie (bril) is op te vangen, maar gezichtsscherpte (populair gezegd het aantal pixels van je netvlies) is in enkele gevallen wél een reden voor afkeuring (en daar kun je niets aan corrigeren). De wettelijke reglementering erachter wordt in dezelfde Veelgestelde Vragen genoemd, meteen in de alinea eronder: “Wat houdt de medische (zweefvlieg)keuring in?
Om een zweefvliegtuig te mogen besturen moet je een LAPL vliegmedische keuring ondergaan. Het doel van je vliegmedische keuring is vast te stellen of je gezondheidstoestand een risico oplevert voor de veiligheid. Het is dus een veiligheidskeuring, waarbij op Europees niveau medische eisen zijn opgesteld, die wettelijk zijn vastgelegd.”
https://www.illustrious.nl/Veel-gestelde-vragen/ Er gelden momenteel nog nationaal afgesproken keuringseisen (zie paragrafen 30 en 31 van http://www.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=8 , die in april 2018 echter vervangen worden door Europees geldende (EASA) regelgeving, die m.i. tamelijk goed vergelijkbaar is. De nieuwe normen staan nader uitgewerkt in https://www.ilent.nl/binaries/ilt/documenten/publicaties/2016/12/05/part-med-subdeel-b-deel-1--2/Part+MED+Subdeel+B+Deel+1++2+Guidance+Material+versie+5.00.pdf De eisen aan het gezichtsvermogen worden behandeld in MED.B.070 Visuele Systeem (in de huidige versie van dat pdf op pagina’s 121-139). Pagina 124:
(c) De gezichtsscherpte op afstand, met of zonder correctie, moet:
[...]
(2) in het geval van medische certificaten klasse 2, 6/12 (0,5) of beter zijn in elk oog en de gezichtsscherpte
van beide* ogen 6/9 (0,7) of beter. Een aanvrager met substandaard gezichtsvermogen in een oog kan na een bevredigende oogheelkundige beoordeling in overleg met de autoriteit die het bewijs van bevoegdheid afgeeft als geschikt worden beoordeeld;
(*) hier is m.i. bedoeld wat men waarneemt met beide ogen samen, overeenkomend met de huidige regel. Pagina 125:
(d) Een aanvrager moet in staat zijn een N5-kaart (of equivalent) te lezen op 30-50 cm afstand en een N14-kaart (of equivalent) op 100 cm afstand, met correctie, indien voorgeschreven.
[...]