Het is aan te raden om alleen de witte Esbit blokjes te gebruiken. De witte aanmaakblokjes uit de supermarkt of van de Action hebben een andere samenstelling en stinken enorm. Esbit brandt ook langer en heter.

Bruine blokjes moet je zeker niet gebruiken. Die branden niet zo gelijkmatig, geven roetaanslag en laten veel meer residu (troep in je branderbakje) achter.

Er zijn veel buitensportwinkels en legerdumpzaken waar ze de Esbit blokjes verkopen. Even googlen waar je ze het goedkoopste kunt inslaan. Ze zijn oneindig lang houdbaar. Ze zijn verkrijgbaar in 4, 5, of 14 gram dus even kijken welke je nodig hebt. Die van 14 gram zijn ook deelbaar in stukjes van 3,5 of 7 gram.

(PS, waarschijnlijk heb je een Wilesco stoommachine, geen Wisselco.)