Het is (mogelijk een kopie van) een Milanese zilveren munt, een zogenaamde testone. Afgebeeld is Ludovico Sforza (1452–1508), hertog van Milaan.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Ludovico_Sforza is over hem onder meer te lezen:

"Ludovico Sforza de Moor (Vigevano, 27 juli 1452 – Loches, 27 mei 1508) was een telg uit geslacht der Sforza's, dat na de Visconti-familie de macht in handen had in Milaan. Hij was de zoon van Francesco Sforza, en is bekend geworden als de hertog van Milaan en als mecenas van onder andere Leonardo da Vinci. Hij kreeg de bijnaam de Moor (il Moro) vanwege zijn donkere huidskleur.

In 1476 werd Ludovico's oudere broer Galeazzo Maria Sforza vermoord, waarop de hertogszetel toekwam aan hun zeven jaar oude neefje, Gian Galeazzo Sforza. Tijdens diens minderjarigheid greep Ludovico de macht.

In 1491 trouwde hij met Beatrice d'Este, een van de begaafde dochters van de hertog van Ferrara.

Gian Galeazzo stierf in 1494, zodat Ludovico de officiële hertog van Milaan werd op 22 oktober."

Toegevoegd na 28 minuten:
Op deze website http://www.bundesbank.de/Redaktion/EN/Standardartikel/Bundesbank/Coin_and_banknote_collection/milanese_double_ducat.html vind je verklaringen en vertalingen (in het Engels) van de teksten op de munt:

"LVDOVICVS M SF ANGLVS DUX MLI" (Ludovicus Maria Sforza Anglus dux Mediolani – Ludovico Maria Sforza Anglus Duke of Milan)

"PP ANGLE Q3 CO AC IANVE D 7" (Papiae Angleriae que comes ac Ianvae dominus etc. – Count of Pavia and Angera, also Lord of Genoa etc)

Het zijn dus met name zijn naam en zijn titels die op de randen van de munt zijn vermeld.

Toegevoegd na 2 uur:
En hier https://it.wikipedia.org/wiki/Testone vind je meer informatie over het munttype.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is deze munt nog van waarde?
Antoni
6 jaar geleden
Dat weet ik helaas niet. Ik kan bovendien niet zien of het een echte is of een kopie. Een kopie kan ook nog iets waard zijn overigens, al is die kans klein. Voor een antwoord over de waarde zal je dus bij een specialist moeten zijn.

Andere antwoorden (1)

Het is een hangertje of sleutelhanger in de stijl van de Carolus Gulden.
Ze werden als sleutelhanger of ketting vervaardigd en door een bezinepomp uitgegeven.
Je kunt ze veel op rommelmarkten vinden.

De echte Carolusgulden :
De carolusgulden bestond zowel in een gouden uitvoering (Carolus d’or) als een zilveren (Carolus d’argent). De gouden carolusgulden werd voor het eerst in 1517 geslagen, de zilveren in 1543. Beide vertegenwoordigden bij de invoering van dezilveren carolusgulden dezelfde waarde. Deze bedroeg 20 stuivers.