Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik met paprikapitjes uit een paprika van de Albert Heijn binnen paprikas kweken?

Als ik gewoon de pitjes uit een gekochte paprika haal, deze laat drogen en vervolgens in een pot doe, kunnen deze dan binnen staan of moet ik deze buiten zetten i.v.m bestuiving?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Je bent te laat, en binnen worden ze pierig bij gebrek aan voldoende licht.
tinus1969
6 jaar geleden
Bestuiving is niet meer nodig; dat gebeurt juist voordat er vruchten (zoals de paprika) worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, maar als ik ze binnen zet kunnen er toch geen bijtjes bij...?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan zeker! Ik heb zelf ook al wat ervaring met paprika's kweken vanuit supermarktpitjes. Het best is wel om ze in februari/maart te zaaien zodat ze steeds meer licht krijgen. Je kan ze gewoon in potgrond zaaien, bijvoorbeeld bij de verwarming. Als je ze dicht bij het raam zet worden het sterke planten maar ze groeien wel langzaam. De bestuiving is ook makkelijk zelf na te bootsen. Normaal worden paprika's via insecten of de wind bestoven, als je de bloemen even een tik geeft met je vingers verspreid het stuifmeel zich al over de bloem en vindt er bevruchting plaats. Hopelijk heb je hier iets aan, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De paprika's in de winkel zijn de variëteiten die veel voorkomen in Hongarije (kleinere vruchten), er zijn namelijk wel 2000 soorten.
Zaadjes enige tijd op een warme en droge plaats drogen. Daarna zaaien in zaaibakken of bloempotten op een lichte plaats (liefst met onderverwarming). Potten bedekken met een glasplaat of plastic folie met luchtgaatjes (aarde moet vochtig blijven). Als de plantjes ca. 3 cm lang zijn, verplanten in turf (dat opzwelt). Als ze 10 cm lang zijn, verplanten in bloempot met gewone aarde. Direct uitzaaien in turfpotjes is ook mogelijk. Ze moeten buiten een warme, lichte en zonnige plaats hebben, maar bij sterke middagzon wat schaduw. Heb je ze binnen gekweekt en wilt ze daarna buiten zetten, moeten ze afgehard worden, d.w.z. in een periode van 10 dagen, iedere dag iets langer naar buiten voor je ze daar kunt laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding