Hoe behandel je hout voor in je aquarium?

Ik heb een mooie takkenbundel van een struik die ik in mijn aquarium zou willen plaatsen. Hoe zou ik dit hout het best behandelen voordat ik deze in mijn aquarium plaats. Ik heb het hout al eens in heet water laten baden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Bij de inrichting van een nieuw aquarium kan je best al 2 weken op voorhand beginnen met het weken van het stuk hout. Tenzij je natuurlijk savannehout gebruikt. Deze soort is meteen te gebruiken.
Het weken kan best in een emmer, kuip zelf regenput afhankelijk van de grote van het hout. Je dient er wel voor te zorgen dat het helemaal onder ligt, het mag niet bovendrijven, dit zou het proces alleen maar verlengen. Het best kan men misschien nog een koord eraan binden met daaraan een steen die het hout beneden hout.

Na het weken en men merkt dat het hout uit zijn eigen op de bodem blijft liggen dient men het nog eens af te koken. Dit heeft twee functies: 1) de bruine kleur die het hout zal afgeven wordt verminderd. Er zullen altijd nog wel wat looistoffen vrijkomen, maar het zal toch iet of wat minder zijn. 2) alle bacteriën worden van het hout afgehaald. Maak gewoon enkele emmers kokend water klaar en giet dit over stuk hout. Uw warm waterkoker mag gerust enkele overuren kloppen. Laat het hout nu even afkoelen alvorens het in een ingerichte bak te plaatsen. De temperatuur zou anders flink kunnen oplopen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron vergeten?
http://users.telenet.be/het_zoetwateraquarium/Hout%20in%20het%20aquarium.htm