Alles kan, de lijm hoeft maar warm te worden, op wat voor manier dat gebeurd maakt niet uit, het kan zelfs met een aansteker, de magnetron zal er ook niet kapot van gaan, maar of het lekker is om een uur erna die vieze, verbrande, misschien wel giftige lijmgeuren in je bami te hebben is een 2e & of je mogelijke huisgenoten hier dan blij mee zullen zijn zou ik ook eerst maar eveb checken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt lijm van een lijmpistool wel in de magnetron doen, maar het is de vraag is of je dan bereikt wat je wilt bereiken. Ik neem aan dat je wilt dat de lijm warm cq. zacht wordt. Of dat zal gebeuren is afhankelijk van de samenstelling van de lijm, maar het is sowieso niet aan te raden.

Een magnetron maakt elektromagnetische straling. Alleen polaire moleculen reageren op die straling, door sneller te gaan trillen en zo warmte te veroorzaken. Watermoleculen zijn bijvoorbeeld polair en sterk waterhoudend voedsel is goed te verwarmen in de magnetron. Vetmoleculen zijn bijvoorbeeld apolair, waardoor sterk vethoudend voedsel lastig is te verwarmen in de magnetron.

Veel lijmsoorten zijn gemaakt van apolaire stoffen, die dus niet warm zullen worden in de magnetron. Je geeft geen details over de lijm en daarnaast vermelden lijmfabrikanten de ingrediënten niet op de verpakking. Het is daarom niet met zekerheid te zeggen of de lijm warm zal worden en zal smelten.

Ook als de lijm polaire stoffen bevat is opwarmen in de magnetron niet aan te raden. Een magnetron verwarmt vrij ongelijkmatig; bij waterhoudende stoffen is dat niet zo erg want dat wordt niet heter dan 100 graden. Bij andere stoffen zoals lijm zou de lijm plaatselijk veel heter kunnen worden en kunnen ontleden tot andere (mogelijk giftige) stoffen.