Wat is de beste manier om octaven te spelen?

Wat is de beste manier om octaven te spelen op een piano, want als ik het nu speel krijg ik naar een paar noten al kramp in mijn vingers. en ook bij snelle octaaf sprongen zoals D-D-D-D van hoog naar laag snel achter elkaar dan krijg ik meer last in mijn bovenarm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

ha ik ben ook pianist en muzikant

de handicap die ik heb : ik heb grote soort van lompe handen en elke gitaar is voor mij onbespeelbaar

maar op de piano is dat weer anders : dan pak ik met gemak een hele octaaf en ook nog grotere afstanden....

ja een stukje pijn hoort bij elke sport als je je prestaties wil verbeteren

wat ook een optie is? zou er een speciale piano te koop zijn speciaal voor kleinere handen? zoals vaak bij de chinesen het geval is?

een piano in china laten fabriceren is nog geeneens zo duur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik speel zelf ook piano, maar totaal niet geschoold en ook niet zo gevorderd dat ik regelmatig octaven speel. Maar als ik het zou doen en ik zou er kramp door krijgen, dan zou ik het volgende proberen:

Probeer, zonder dat je achter je piano zit, op zoek te gaan naar de meest ontspannen manier waarop je je hand (vingers) zo ver mogelijk kan strekken. Dus gewoon door met je hand in de lucht te proberen, zonder aan piano spelen te denken.

Als je een zo ontspannen mogelijke houding van je hand hebt gevonden, probeer dat dan vervolgens toe te passen tijdens het spelen achter de piano.

Dat is het beste wat ik je kan bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Als je kramp in je vingers krijgt speel je te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste is dat je warme handen hebt. Krijg je kramp dan kun je dit ontspannen door snel met de volgorde van wijs-, middel-, ringvinger en pink je duim aan te raken. Daarmee ontspan je weer. Verder, maak je niet druk, want volgens Wibi Soerjadi maakt het niks uit hoe je speelt, zolang je maar speelt en je er prettig bij voelt. En, ja ik speel zelf ook piano.