Wat is een goede monoverrekijker?

Prijs liefst onder 100€, ik heb geen idee wat die dingen kosten. Het moet een kleine zijn. Ik heb hem voor donderdag nodig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik heb ca. vijf jaar geleden bij Ganymedes in Amstelveen een klein éénogig verrekijkertje gekocht van 5 x 20.
Een heel kleintje, ongeveer zo groot als een kroket. Weegt 80 gram.
Die winkel is zeer bekend in Nederland voor telescopen en zo. Het ding was supergoedkoop want een soort winkelrestant, samengesteld uit een deel van een Outdoor Club monokijkertje, met een provisorisch verstelbaar niet-origineel oculair. Oorspronkelijk was het goed voor 5 x 20, veld 7,5 graden, 181 m op 1000 m afstand. Mijn geluk was dat ik vooral een lekker klein ding zocht, een echt flinke vergroting was niet zo belangrijk. Het gaf ook niet een heel mooi beeld (niet het gehele veld was in één keer scherp), maar vergrootte wel genoeg voor mijn doel: het lezen van kleine letters en cijfers op vrij korte afstanden, en incidenteel het bekijken van langsvarende zeeschepen.
En ik kreeg dat voor weinig geld compleet met een tasje mee omdat ik meteen een veel grotere eenogige van 7 x 50 meenam, een heel mooie tweedehands die (vergeleken bij de compactere 6 x 35 die ik op mijn werkplek had laten liggen en die mijn aflosser niet gevonden zei te hebben) alleen wat onnodig groot was om mee te nemen naar mijn werk. Die gebruik ik intussen thuis dagelijks. Dat kleintje sjouw ik al zeker vier jaar ongebruikt in mijn rugzak mee, merk ik nu! Toen ik een nieuwe bril gekocht had, werd het namelijk eigenlijk overbodig. Maar je kunt het beste zelf zoeken met monocular of eenogige verrekijker. Ik zie dat fremar beter gezocht heeft dan ik. Want zoiets als ik toen bemachtigde is online gewoon te koop: https://www.verrekijkerdirect.nl/p/konus/konus-monokijker-konusmall-10x25/
De mijne is alleen nog nét iets kleiner met 90 x 28 mm.

Het beste antwoord

Hier heb je al een keuze uit een 6-tal onder de 100€:
https://www.verrekijkerdirect.nl/pagina/monokijkers/
afhankelijk voor wat je hem nodig hebt vindt ik bv de Vortex Solo 10x25 Monoculair een goede keuze.