Hoe maak je digitale foto's beschikbaar voor een ouderwets dia-projectiemachine? Kan ik er dia negatieven van maken?

Zijn er nog kenners die dia fotonegatieven hebben? Met een projectiemachine worden deze dia’s tot beeld gebracht. Tegenwoordig vind je enkel nog antwoorden op hoe je deze dianegatieven digitaal maakt. Mijn vraag is andersom, hoe maak je digitale foto’s beschikbaar voor een ouderwets dia-projectiemachine?

Ik hoor het graag!

7 maanden geleden
1.2K
tinus1969
7 maanden geleden
Dia-negatieven hestaan niet; dat zijn ‘dia-positieven’. En het maken van ‘dia-positieven’ van digitale bestanden lijkt me een zinloze omweg. Je kunt beter een beamer aansluiten op je computer.
SimonV
7 maanden geleden
Theoretisch zou je dia's kunnen maken door de foto's op laseracetaatpapier af te drukken. Maar omdat de resolutie nooit hoog genoeg zal zijn, zou je onscherpe dia's krijgen.
https://photo.stackexchange.com/questions/69246/how-can-i-create-film-slides-from-digital-photos

Antwoorden (1)

Om dia's te maken heb je het volgende nodig:
- een analoge fotocamera (waar rolletjes in kunnen)
- een dia-rolletje (geen fotorolletje, want dan krijg je negatieven, voor dia's heb je positieven nodig)
- een printer om je digitale bestanden af te drukken
- een foto-ontwikkelservice om het dia-rolletje te laten ontwikkelen
- geduld, want het ontwikkelen van een dia-rolletje is niet klaar-terwijl-je-wacht

1) Print de digitale foto's, maar doe dit niet op (glimmend) fotopapier. Stevig, glad printerpapier werkt het beste. Het papier moet niet gaan bobbelen door de inkt en ook niet zo zacht en ruw zijn dat de inkt gaat uitlopen. Gebruik geen papier dat glanst, ook geen zogenaamd mat fotopapier, anders krijg je problemen met stap 3.

2) Neem een analoge camera en een dia-rolletje. Misschien kun je van iemand een analoge camera lenen (en dan gelijk uitgelegd krijgen hoe dat werkt), anders kun je via marktplaats of de kringloopwinkel wellicht een oude camera kopen. Kijk online via you-tube bijvoorbeeld hoe zo'n camera werkt.
Online kun je nog wel dia rolletjes (dia-film) krijgen. Let op dat je een rolletje nodig hebt voor dia-film en dus geen fotorolletje.

Wil je eerst eens proberen hoe het allemaal werkt met zo'n analoge camera, dan kun je wellicht beter eerst een fotorolletje kopen, volschieten en laten ontwikkelen. Zowel het rolletje als het ontwikkelen en afdrukken is voor (kleur of zwart/wit) rolletjes veel goedkoper dan voor dia-film. Je kunt niet per foto bekijken of het goed gelukt is, dat weet je pas als het hele rolletje is ontwikkeld.

3) Maak met de analoge camera foto's van je digitale prints. Zorg voor goed egaal licht, vermijd reflecties op de prints en zet je print netjes in beeld. Je kunt niet later nog bijsnijden of recht draaien. Als je een oudere camera gebruikt zonder automatische scherpstelling, zonder automatische belichting en zonder witbalanscorrectie, dan is het extra belangrijk om goed te weten hoe je alles zelf moet instellen.

4) Als je alles hebt gefotografeerd, dan moet het rolletje naar een ontwikkelservice. Let op dat je het rolletje nooit uit de camera haalt voordat het is teruggespoeld! Er mag geen licht bij de negatieven/dia-positieven komen voordat het is ontwikkeld.
Bij de ontwikkelservice worden allerlei chemische behandelingen toegepast zodat de film niet meer lichtgevoelig is. De film wordt in stroken geknipt, of in losse stukjes die je in een dia-raampje kunt zetten (of laten zetten).
7 maanden geleden
SimonV
7 maanden geleden
Twijfel: een foto maken van een A4-papier (resolutie .... ?) en vervolgens deze foto als dia op een muur projecteren. Hoe scherp wordt het beeld dan?
Inekez1
7 maanden geleden
Tja, dat wordt minder scherp dan wanneer je dezelfde foto direct als dia had gemaakt.
Maar de vraag is hoe je een digitale foto als dia kunt maken. Op deze manier werkt het best redelijk goed, heb ik zelf ook wel gedaan voor een dia-presentatie op een jaren-70-thema feest. De grootste onscherpte ontstaat waarschijnlijk bij het fotograferen met de analoge camera. Voor wie niet gewend is aan zelf scherpstellen en de goede belichting instellen, ontstaat daar mogelijk meer onscherpte dan in die (digitaal geoptimaliseerde) print. De charme van oude dia's is ook juist dat er onscherpte en onvolkomenheden in zitten. Voor perfecte scherpte, belichting etc. kun je inderdaad beter via een beamer projecteren.
Inekez1
7 maanden geleden
Resolutie van de print is afhankelijk van je printer en van het papier. Gewoon even wat verschillende dingen uitproberen om te kijken wat het beste werkt. Op niet-foto-papier moet je wellicht gewoon kleurenprint instellen in plaats van foto, anders komt er te veel inkt op het vel. Een hele hoge resolutie heeft dan ook geen zin. Een laserprinter gaat glimmen in de zwarte delen. Dat is dan weer lastig om te fotograferen, omdat de zwarte delen dan juist licht lijken.
gvrox
7 maanden geleden
Waarom niet direct een analoge foto nemen van je monitor ?
tinus1969
7 maanden geleden
Waarom geen beamer?
TurfGraver
7 maanden geleden
@gvrox, moirépatroon en sluitersnelheid (met refreshrate beeldscherm)? Kom je pas achteraf achter dan.
@tinus, is de vraag niet. Mensen willen wel vaker onhandige dingen doen.
Inekez1
7 maanden geleden
@tinus, moet je aan ThijsW vragen. Hij wil ouderwetsche dia's. En voor een feestje is dat soms gewoon leuk.
SimonV
7 maanden geleden
+ Wel een heel gedoe, maar het resultaat blijkt dus acceptabel.
Inekez1
7 maanden geleden
Inderdaad een gedoe. Ik heb het destijds gedaan omdat ik toch nog een oude camera had liggen, ervaring heb met analoge fotografie en toch al regelmatig 2D-kunstwerken fotografeer. Dus voor mij was het een kleine moeite om digitale foto's te printen en te fotograferen. Het eindresultaat is niet zo scherp als de digitale foto's in hoge resolutie op een beamer, maar juist als alles in de ouderwetsche sfeeren moet passen, is het prima dat scherpte en belichting niet optimaal zijn.
tinus1969
7 maanden geleden
Daarom is het ook een reactie; wat is het onderliggende doel van deze vraag? Waarom is een beamer aan je laptop koppelen niet geschikt?
gvrox
7 maanden geleden
Met een LCD monitor zul je toch niet snel last hebben van effecten mbt refreshrate, en moire verwacht ik alleen als je juist met een digitale camera een foto maakt van het beeldscherm.