Bestaat er brei of haakgaren dat je kan wassen op 60°C?

Ik zou eens willen washandjes en handdoeken haken, maar voor een goede hygiëne moet dit tenminste wasbaar zijn op 60°C. Waar zou ik dit dan kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naam puur toeval:
http://www.creamijn.nl/c-2133025/durable-borduur-en-haakkatoen-20-gram-bolletjes/
Amadea
8 jaar geleden
Niet helemaal toeval, crea. Want een handige vrouw wordt veelal een Creabea genoemd!

Het beste antwoord

Ja, er bestaan haakgarens die je ook op 60 graden C. kunt wassen. Het zijn meestal de katoenen-, linnen- en gemengde garens. Welke daarvoor geschikt zijn, staat altijd op de wikkel. Krimp kan je nooit verhinderen bij een hogere temperatuur dan 40 graden, maar je kunt het wel iets in de hand houden.
Droog het nooit in de wasdroger,
gebruik niet teveel wasverzachter,
trek het na het wassen weer goed in vorm.
Zorg ook dat je een programma gebruikt dat goed spoelt.

Bedenk wel dat je, vooral bij katoen, bij hogere temperaturen het risico loopt op het doorlopen van gekleurd garen. Gebruik je dus geen wit garen, doe het dan nooit bij de witte- of licht gekleurde was.

Een ruime sortering brei- of haakgarens kan je vinden in fourniturenwinkels, maar ook in de Hema en bij Action verkopen ze die. Je kunt ze uiteraard ook online bij webshops vinden, die ook meestal wel een contactadres aangeven waarheen je kunt mailen met evtl. vragen betr. wasvoorschriften van hun garens.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja, alle garen kun je bij die temperatuur wassen. Alleen zal het krimpen, maar daar kun je een oplossing voor bedenken, zie hieronder.

Wanneer je weet hoeveel ze gaan krimpen is het geen probleem lijkt me. Je kunt een klein proefstukje haken, dat bij 60 graden wassen en vervolgens schatten of nameten hoeveel het is gekrompen. Nu weet je hoeveel het krimpt en je weet dan hoeveel 'te groot' je het moet haken of breien.
een rekenvoorbeeld: als het werkstuk krimpt tot 50% van de oorspronkelijke afmeting, moet je het 2x te groot maken; immers 50% te klein van 2x te groot = precies goed.
Krimpt het tot 75% van de oorspronkelijke afmeting, dan moet je het 1/3 te groot maken; immers 75% van 4/3 (=1 1/3) = precies goed.

Doordat je extra garen gebruikt zullen de voorwerpen die je maakt, na het krimpen wel zwaarder zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op deze manier kun je uitgaan van gewoon/ goedkoop garen.