maakt het voor het verzamelen van euromunten veel uit van welk jaar ze zijn?

Ik verzamel sinds 2001 een beetje euromunten. Zo'n mapje waar je van elk land 8 munten in kan doen.
Nu vroeg ik me af, of de munten van 1999-2002 zeldzamer of juist veelvoorkomender zijn dan de munten van bijvoorbeeld 2013.
Welke jaren kan ik het beste bewaren? Ik hoef er maar 1 per soort.

en ik vroeg me af hoe groot het prijsverschil is tussen (bijvoorbeeld) een 2 euro van Malta in doosje (UNC), of gebruikt. de gebruikte is van 2001, de ongebruikte van 2003.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet echt maar je bent pas een echte versamelaar als je van elk jaar een munt hebt. Maar ik vind wat jij nu hebt al knab genoeg dus let maar niet op mijn tip

Het beste antwoord

Voor een echte verzamelaar maakt dat zeker uit, elke munt op zich is uniek. De ene is echter wat zeldzamer dan de andere.

Vooral zeldzame uitgiftes zijn waardevoller dan minder zeldzame en hoe hoger de kwaliteit en waar mogelijk de oorspronkelijke verpakking hoe beter.

Maar wat jij zelf wilt sparen / bewaren en waar je je op wilt focussen moet je natuurlijk zelf weten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie de onderstaande site voor de oplagen per jaar per land

http://www.euro-auflagen.de/index.php?lang=en
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een hele mooie tabel. Daar heb ik alvast wat aan.