Zij er gevaren bij het beoefenen van Yoga ?

Volgens sommigen is het ultieme doel van yoga is 'moksja', wat wordt uitgelegd als de eenwording met een of andere onpersoonlijke verheven geest.

Zijn daar geen gevaren aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, alles heeft nadelen, hyperkinesie is er een... Dus als je bewegelijkheid groter is dan je spierkracht, dan heb je een probleem en door Yoga kan dat veroorzaakt worden...

Moksha is geen doel... Het is een tijdelijk bevrijding van je kooi... Het is een tussenstation...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Yogha oefeningen op zich uit voeren is niet zo gevaarlijk, tenzij je bepaalde spieren goed verknoeid, een zwakke rug hebt of bepaalde aandoeningen hebt o.i.d.

Is moksha wel een eenwording met een of andere onpersoonlijke geest? Volgens mij is het meer een soort van staat dat je kan bereiken. Een soort van eigen bevrijding.

Ik zou me sowieso niet bezig gaan houden met dingen waar je niet voldoende van af weet, laat staan dat je weet wat het is. Dat lijkt me sowieso gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet gevaarlijk zolang je maar goed naar je lichaam luistert. Dat is bovendien veel belangrijker voor de gewone man: het in evenwicht brengen van geest en lichaam. (Yoga is verwant aan ons woord ‘juk’ – twee uitersten in balans.)
En geen geest als in ‘spook’ of ‘demon’, begrijp het als ‘de kosmos’. Het hoge doel is het loslaten van het eigen ‘ik’. Maar zelfs daar hoef je je voorlopig geen zorgen over te maken. Die ‘verlichting’ bereik je niet zo 1 2 3.