Waar in Nederland kun je de ijsvogel spotten?

Ben al een tijdje opzoek, maar kan hem niet vinden. Ik zou hem graag willen fotograferen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtige vogel inderdaad. Op de site van de Vogelbescherming staat een hele handige kaart met plaatsen waar de ijsvogel is gespot. Ik stuur je hierbij de webpagina: http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/94/tab/Waarnemingen Wellicht kun je op basis van deze locaties een mooie plek vinden om de vogel te spotten! Succes! Menno
www.sportpleintje.nl

Antwoorden (4)

Er zijn in Nederland een aantal lokaties waar je een redelijke kans hebt om een ijsvogel te zien.
Zo kun je bijvoorbeeld met een roeiboot of kano de Biesbosch in gaan, daar heb je altijd veel kans op één of meerdere waarnemingen.
Ook de vogelkijkhutten die bij het water staan in de grotere natuurgebieden bieden een redelijke kans op een voorbij vliegende ijsvogel. Een aantal voorbeelden zijn de Blauwe Kamer in Rhenen, park Sonsbeek in Arnhem, de Oostvaardersplassen, enz.
Je zou ook eens kunnen kijken op een website van een vogelwerkgroep in de buurt, daarop vind je meestal wel een gedeelte waar waarnemingen vermeld staan.
10 jaar geleden
Ik heb de ijsvogel gezien aan de oever van de Dinkel in Twente. Ze schijnen daar veelvuldig gezien te worden.
10 jaar geleden
We hebben er 2 in onze achtertuin in de kluit van een omgevallen bom bij de sloot.
Als het maar voldoende visrijk water is, op de oever struiken of bomen staan en doorgaans is het rustige omgeving.

Er zijn in Nederland een aantal lokaties waar je een redelijke kans hebt om een ijsvogel te zien. Zo kun je bijvoorbeeld met een roeiboot of kano de Biesbosch in gaan, daar heb je altijd veel kans op één of meerdere waarnemingen.
Ook de vogelkijkhutten die bij het water staan in de grotere natuurgebieden bieden een redelijke kans op een voorbij vliegende ijsvogel. Een aantal voorbeelden zijn de Blauwe Kamer in Rhenen, park Sonsbeek in Arnhem, de Oostvaardersplassen, enz.
Je zou ook eens kunnen kijken op een website van een vogelwerkgroep in de buurt, daarop vind je meestal wel een gedeelte waar waarnemingen vermeld staan.

tip : Een goed moment is de baltstijd in maart als de ijsvogels druk heen en weer vliegen en veel roepen.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry dat het bijna het zelfde is ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortgeleden bij het Oude Loo in Apeldoorn gezien aan het water.