Hoe kun je een breiwerk opsplitsen in voor - en achterpand als het op een rondbreinaald is?

Voor het voor- en achterpand moet ik het breiwerk opsplitsen in tweeën. Het staat op een rondbreinaald. Hoe je opsplitst op een rechte breinaald, weet ik wel. Maar hoe splits je op op een rondbreinaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Je kunt gewoon aftellen hoeveel je moet hebben en heen en weer gaan breien. Dan moet je dus in geval van tricotsteek weer een pen recht, een pen averecht gaan breien i.p.v. alleen recht, en elke keer het hele werk keren.
Je krijgt dan alleen wel dat je op een gegeven moment niet meer lekker breit als je bijvoorbeeld je achterpand laat rusten en je bezig bent met het voorpand dat steeds hoger wordt. Wat je kunt doen is het achterpand op de rondbreinaald laten staan, liefst met stoppers erop (of een voorzichtige knoop in de rondbreinaald) zodat het er niet af floept, en je voorpand verder breien met gewone pennen, en daarna het achterpand verder breien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Twee manieren.

Met een stekenmarkeerder ; dat is gewoon een voorwerpje dat je tussen de steken op de naald zet om de twee helften aan te geven. Kan een gekleurd draadje zijn, of een mooi bedeltje, of een verbogen papercip ; wat voor jouw werkt. Ik vind het simpele gekleurde draadje het makkelijkst.

De andere manier - en dat is verre mijn voorkeur - is met de Magic Loop-methode. Om die hier uit te leggen voert wat te ver. Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden, maar een Youtube-video zegt weer mer dan 1000 plaatjes, dus daar op MagicLoop Knitting googelen geeft het beste resultaat

Het komt er op neer dat je met een relatief lange rondbreinaald het werk in tweeen deelt door halverwege ene grote lus er uit te trekken. Door aan het eind van de naald het andere uiteinde in de steken te trekken en het werk te keren, brei je beide helften dan steeds na elkaar.

Het splitsen zelf is eenvoudig maar wel een beetje pielen. gewoon de steken aftellen, waar de splitsing moet komen de naald (het flexibele deel, uiteraard) dubbel vouwen en de lus er uit priegelen en aantrekken tot het een flinke lus is. De kant die je gaat breien staat (of zet je) op het ene uiteinde van de naald, en het andere uiteinde trek je er zo ver uit dat je er mee kunt breien.

Nadat je de eerste helft gebreid hebt, zet je de steken van de andere kant op het u lege uiteinde, trekt het andere uiteinde uit de steken zodat die op de draad komen, keert het werk en breit de andere helft.

Het klinkt ingewikkeld, maar als je het een keer gedaan hebt, is het kinderlijk simpel En met deze techniek kun je ALLES rondbreien, tot kleine werkjes van een paar steken aan toe, en niet te vergeten kunstbreien. Veel makkelijker dan op 4 of 5 losse naalden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze techniek maakt het ook heel eenvoudig om delen afzonderlijk verder te breien (schouders, of de hiel van een sok) zonder steeds te hoeven tellen of je stekenmarkeerder te verplaatsen Je keert dan gewoon het werk alsof het op 2 naalden staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is het veel makkelijker dan het er uitziet ; alleen de eerste toer is een beetje priegelen. Probeer het maar eens ; voor je het weet, wil en doe je niet meer anders. En ja, je kunt je werk natuurlijk ook overzetten van ronde op rechte breinaalden en vice versa, en zo vaak je maar wilt. Zelf vind ik echter alles op één naald wel zo prettig, maar dat is ook een kwestie van vlieguren maken ; hoe meer brei-ervaring, hoe makkelijker en logischer het wordt. En ja hoor, jacquard breien gaat ook prima in heen-en-weergaande naalden. Gewoon zorgen dat de draad aan de verkeerde kant van het werk blijft liggen ; bij de rechte naalden achter, bij de averechte naalden voor - maar dat gaat eigenlijk ook vanzelf. Dat zul je toch ook allemaal wel gemerkt hebben met het maken van je proeflappen ? Of ben je zo, vanuit het niets, met een ingewikkeld werkstuk begonnen ? Dat kan natuurlijk best, maar dat betekent wel meer bloed, zweet en tranen. Moet je het werk splitsen voor de armsgaten ? Want bij een rondgebreide trui brei je die normaliter eerst los, en dan met de trui mee om ze te verwerken in een ronde pas.