wat gebeurt er als een fries niet gitzwart is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
bamibal
11 jaar geleden
En met fries bedoel je een paard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan gaat het dooien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/albino-fries-fries-paard.339412
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Dan wordt er gewacht tot dit wel het geval is en bij de volgende restoratie wordt hij gezandstraald. Dit gebeurt tegenwoordig echter niet meer met zand, maar met CO2-pellets (droogijs).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rintje Ritsma is een volbloed Fries, maar echt niet zwart hoor. Of heb je het over koeien ? Fries stamboekvee .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel paarden ja maar itisleclec wat gebeurt er dan juist?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
O, je bedoelt paarden. Een fries is een fresco. En die moet je schoonmaken als ze zwart geworden zijn. http://www.cr-entrepreneur.be/DossierDetail.aspx?id=EVA0225N01 "Ook het restaureren van monu­menten of bijvoorbeeld fresco's behoren tot de mogelijkheden, omdat het materiaal geen kans op beschadiging loopt."

Antwoorden (2)

Een Fries is vrijwel altijd zwart zonder aftekeningen. Aftekeningen zijn dan ook verboden, hoewel een klein kolletje een enkele keer door de vingers wordt gezien. Een enkele keer komt er een zeer zeldzame bruine variant voor.

Een fries is dus geen fries als die niet aan de kenmerken voldoet.
Wat er dan gebeurt?
Hij wordt heus niet afgemaakt.

Afhankelijk van wie die is en wat het doel is en hoeveel waard het paard is en wie er geld voor over heeft...........
kan er vanalles gebeuren.
Of niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min komt niet van mij, maar vind het wel raar dat je zegt dat een Fries geen Fries meer is als hij niet zwart is. Dat blijft dan nog altijd een Fries, alleen komt hij niet in het stamboek voor omdat ze van het KFPS (Koninklijk Friesch Paarden Stamboek) geen aftekeningen accepteren. Of een paard wel of niet door een stamboek erkend wordt, bepaald niet zijn ras. Enkel of hij aan de richtlijnen van het stamboek vóór dat ras voldoet. In het buitenland, maar ook in Nederland, komen regelmatig bruine Friezen voor zoals bijvoorbeeld de Chestnut (zie de foto bij mijn antwoord voor een impressie van die kleur). Ook aftekeningen komen in het buitenland voor bij Friezen, omdat ze in het buitenland maling hebben aan onze Nederlandse stamboek eisen uiteraard ;-) Een Fries blijft een Fries, welke aftekeningen hij ook heeft en vooral ook zonder stamboekinschrijving. Als een Shetlander wordt afgekeurd voor het stamboek, blijft hij toch ook gewoon Shet? Wordt hij niet op eens een Shire van... ;-) Welk ras een paard heeft heeft te maken met welke bouw hij heeft en wie zijn voorouders zijn, niet met zijn kleur. Wel kan een stamboek een bepaalde kleur weigeren om er uit te fokken, en bij de Friezen is dat dus met alle kleuren behalve zwart gebeurd. Maar dat maakt Friezen die een andere kleur of aftekeningen hebben niks minder Fries. Verder ben je volgens mij je bron naar Wikipedia vergeten voor je eerste alinea ;-)
Het enige wat er gebeurt is dat de Fries niet in het stamboek wordt opgenomen. Soms worden heel kleine aftekeningen nog wel eens voor lief genomen, maar eigenlijk wil het stamboek alleen echt pikzwarte Friezen en worden die met aftekeningen afgekeurd. Ondertussen is men al zo lang bezig met het fokken van zwarte Friezen dat Friezen met aftekeningen in Nederland nauwelijks nog voorkomen. In het buitenland zijn bruine Friezen echter heel normaal, hun voorouders zijn al naar het buitenland gebracht voordat men in Nederland besloot Friezen alleen nog in het zwart te willen.

Als een Fries aftekeningen heeft zal zijn waarde zakken, de meeste mensen die een Fries willen, willen een pikzwarte. Stamboek Friezen zijn uiteraard het duurst, en die moeten, zoals ik je hierboven al vertelde, helemaal zwart zijn. Dus een niet gitzwarte Fries levert over het algemeen bij verkoop wat minder op. Bij bijzondere aftekeningen kan de prijs ook weer stijgen. Zo is de geheel witte Fries op de foto voor de meesten onder ons niet te betalen, al zouden we er de rest van ons leven voor werken ;-) Volbloed witte Friezen komen héél weinig voor, behalve dit exemplaar zijn er geen bekend volgens mij. De kleur van de bruine op de andere foto komt, zeker in het buitenland, heel wat voor.

Verder is er niks aan de hand. Behalve dat ze niet in het stamboek mogen, er niet mee gefokt mag worden en ze waarschijnlijk wat goedkoper zijn dan rasgenoten, blijft het een doodnormaal paard. Het blijft een Fries, een sterk, stoer, elegant paard dat over het algemeen een zeer vriendelijk karakter heeft.