Is postfris met plakker wel postfris?

Postzegels heb je in grofweg 3 kwaliteits categorieën; gebruikt, ongebruikt en postfris.

Gebruikt spreekt voor zich, daar staat een stempel op.

Nu denk ik dat postfris een ongebruikte zegel is met een gomzijde die geheel onbeschadigd is, dus ook zonder plakker of resten ervan. Is de gomzijde wel aangedaan dan is de zegel ongebruikt maar niet meer postfris, dacht ik.

Nu zie ik dat er vaak postzegels worden aangeboden die postfris zijn met plakker! Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het klopt precies zoals je het in je toelichting schrijft, en beter kan ik het niet uitleggen! ;-) Er zijn dus eigenlijk 3 categorieen. Van hoog naar laag: postfris, postfris met plakker of plakkerbeschadiging, en gestempeld. Dat gaat op voor bijna alle postzegels. Het komt zelden voor, dat een gestempelde postzegel meer waard is dan een postfrisse.

Plakkers of plakkerbeschadigingen doen posfris dus flink in waarde dalen, ook als je er niets van ziet. Je spaart
de postzegels niet voor de achterkant, dus dat is een beetje onzinnig, maar het is alleen het idee. Werkt net zoals een nieuwe TV kopen met een krasje op de zijkant, dat niet te zien is, maar toch wil je liever een TV zonder kras.

Plakker en plakkerbeschadiging komen overigens niet zoveel meer voor bij postzegels van pakweg na 1960. De insteekboeken, en allerlei andere betere systemen kwamen toen in de mode, en niemand "plakte" toen nog postzegels. Vanaf die tijd gingen postzegelverzamelaars hun nieuwe aanwinsten in hun albums "schuiven" ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gut, weer wat geleerd! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. het is postfris, maar (meestal) wel iets minder waard. Ligt een beetje aan de zeldzaamheid van de zegel en beschikbaarheid van exemplaren zonder gom beschadiging. Je kunt het een beetje vergelijken met een beschadigd tandje of vlek. Ook dit kan zorgen voor waardevermindering. Een gombeschadiging door een plakker is dan wel het minst ërg" in vergelijking tot andere beschadigingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plakker aan de achterkant is ook vaak zichtbaar aan de voorkant, en dat is erg lelijk. Een zegel met onbeschadigde gom oogt ook vaak aan de voorkant frisser, vooral bij de dunnere oudere zegels van Nederland.