Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een speciale naam voor een doos/box met gaatje om wol door te voeren tijdens haken of breien?

Zodat wol niet wegrolt of in de knoop raakt als je aan de draad trekt tijdens haken of breien. Ik kan zo'n doos niet vinden, waarschijnlijk omdat ik de zoekterm niet ken.

weet iemand hoe zo'n box / doos heet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is een breiwolhouder.
Ze zijn overigens niet meer echt goed te koop ; met name in het tweedehandscircuit en op rommelmarkten kom je ze echter nog wel eens tegen.

Zelf maken van iets-met-een-deksel-met-een-gaatje wil ook prima. Ik gebruikte vroeger altijd frietsausemmertjes.

Als je de bol trouwens gewoon van binnenuit afwikkelt (zoals het hoort) in plaats van buitenaf, heb je ze helemaal niet nodig, want dan blijven ze prima liggen en raken niet in de knoop.

Breiwolhouders zijn eigenlijk vooral handig bij zelf opgewonden knotten die je van buitenaf afwikkelt. Want DIE stuiteren inderdaad anders werkelijk overal heen.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Makkelijker zoeken ook naar ideeen om zelf wat te maken) is de zoekterm "yarn container".

Ook 'wolhouder' en natuurlijk, hoe kan het anders , 'breiwol houder' (alsof het ding gebreid is) komen veel voor. De zoekterm dan ; het voorwerp zelf is lastiger te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding