zijn breivorken oud of nieuw

breivorken ziet er oud uit, maar het is in geen enkele winkel te koop, alleen in webwinkels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is al een oude techniek, maar het is wel weer "in" om met zulke technieken te werken.
Je loopt hebt wel kans het te vinden in een antroposofische winkel, in sommige handwerk- of hobbywinkels misschien ook. En anders inderdaad op internet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grappig ding eigenlijk, had er nog nooit zo goed naar gekeken, maar eigenlijk is het gewoon hetzelfde als punniken of klosjebreien, maar dan met twee paaltjes in plaats van vier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorspronkelijke naam is Lucet. De techniek is ontwikkeld door de Vikingen. Tot de 16e eeuw was het in Europa een gebruikelijk handwerk. Toen is het in de vergetelheid geraakt. En nu, misschien door scoubidou, weer opgedoken. Want het is een soort combinatie van punniken (klosjebreien) en scoubidouen (waarbij ik twijfel of dit de juiste schrijfwijze is....).
Amadea
12 jaar geleden
Een brij vork is volgens mij niet zo oud want mijn moeder heeft er een paar en besteld ze nog gewoon via internet:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nou, meestal wordt er met een lepel in de pap geroerd en niet met een vork.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om met een vork uit de voeten te kunnen moet het wel een hele dikke brij zijn ;-)
Breien op een breivork is eigenlijk al zo oud als de wereld, (nouja, de handwerkwereld dan) en was zelfs een van de eerste technieken die gebruikt werd om koorden of touwen te 'breien', onderdeel van het nettenboeten waar breien vermoedelijk uit voortgekomen is.

Aanvankelijk deed je het trouwens op je vingers (het lijkt dan ook wel iets op vingerhaken of vingerpunniken- daar zit het eigenlijk tussenin.

Met name in 'hippie-kringen' of als kleuterwerkje duiken dergelijke nieuwe oude gebruiksvoorwerpjes (zoals ook weefstokjes of breiplanken) van tijd tot tijd weer op. En ja, uiteindelijk is het gewoon punniken op twee stokjes in plaats van 4 of 6 of 8......maar oorspronkelijk wel degelijk onderdeel van een serieus ambacht.