Hoe zorg ik dat de verf op een geschilderd houten dienblad blijft zitten?

Morgen krijg ik twee logeetjes (4 en 6 jaar), en nu willen ze graag wat knutselen voor moederdag. Nu heb ik ooit wel eens gezien dat kinderen een dienblad hadden beschilderd, en dat leek mij een leuk idee :-)
Alleen...Hoe zorg ik dat de verf mooi blijft zitten? Moet je er dan een laagje vernis overheen smeren, als ie droog is, of iets anders? Misschien wel niks erover heen? En kan het gewoon met 'kinderverf'? Wie heeft er gouden tips hiervoor?
Ik heb deze knutselactiviteit (of iets soortgelijks) nooit gedaan, dus alle tips zijn van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28K

Het beste antwoord

Wat je heel goed kunt gebruiken is ecoline, daar heb je geen grondlaag voor nodig en is goed uitwasbaar. Je kunt met vingerafdrukken (of aardappelstempels) leuke bloemen maken (een gele in het midden, kun je eventueel zelf al doen en dan 5 gekleurde bloemblaadjes). Dit kun je met een blanke lak aflakken (spraylak kun je kopen bij de action) en is in één dag klaar. De ecoline vloeit mooi uit en je kunt het verdunnen met water zodat je heel zachte kleuren kunt maken.

Bij een klein dienblad kun je de kinderen Staphorster stipwerk laten maken, dit kun je doen met plakkaatverf (te koop bij de action) en af te lakken met lak op waterbasis. Gebruik voor de stipjes lucifers en wattenstaafjes. Let op dat de stippen niet te dik zijn anders is het moederdag 2013 nog niet droog.

Je kunt ook met gewone stiften de kinderen laten tekenen (zelfportret) en dat dan aflakken met een lak op waterbasis.

Wat je ook heel leuk kunt doen is zelf een leuk dienblad maken en de kinderen allebeide een mok laten beschilderen (speelgoedwinkel heeft kant en klare sets met gebruiksaanwijzing).

Tips voor jou:
*Wees duidelijk in wat je van de kinderen verwacht (ik wil graag dat je een mooie tekening maakt van jezelf. Ik wil graag dat je netjes werkt.)
*Blijf erbij zitten en help een beetje mee (aanwijzen, verf aangeven)
* beter 2 keer een kwartier dan alles in één keer af (vooral 4jarigen hebben een korte spanningsboog)
*Gebruik materiaal dat goed uitwasbaar is en lak zelf het dienblad af.
*Vergeet niet om af en toe een complimentje uit te delen, zeker als er wat spanningen zijn kan een complimentje afleidend en positief werken.
*Maak foto's zodat moeders de voorpret kan zien.
*Laat de verf goed drogen.
*Koop een houten fotolijst met een brede rand en beschilder (of gebruik stiften) deze met de kinderen als vaderdagcadeautje, compleet met foto van het schilderende grut.
*Laat de kinderen helpen met opruimen, ze kunnen heel goed kwasten uitwassen

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet eerst zorgen dat de aangebrachte verf blijft zitten en dat doe je met grondverf (water/terpentinebasis). Dan beschilderen op zelfde verfbasis en met blanke lak aflakken. Helaas gaat dat niet in een dag.

Als je het in een dag wilt doen, zou ik benzinestiften in verschillende kleuren gebruiken en dan met een spuitbus blanke lak afspuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel dagen kost het ongeveer? We hebben meerdere dagen :) Maar voor de concentratie van hun klinkt in 1 dag ook wel erg aantrekkelijk haha...Wat zijn precies benzinestiften (zijn die kindvriendelijk? Klinkt zo giftig...:P) en waar haal je die? Alvast super bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn grondverven die je na 2 uur al kan beschilderen. Gebruik ivm kinderen dan grondverf op waterbasis (ook wel acryl, dan ook beschilderen met acrylverf). Benzinestiften zijn op benzinebasis en ook wel bekend als "permanente" stiften, je moet ze niet in je mond doen. Verkrijgbaar bij elke betere kantoorboekhandel. Vraag naar Staedtler Permanent, elke kleur in medium en fine stiftkoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, die :P Nooit geweten dat die benzine stiften heette ;-)
Oké, dankjewel! Zal eens gaan rondsnuffelen in de winkels morgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet ze niet in je mond doen, maar je moet ze ook niet inademen in een slecht geventileerde ruimte. Kortom : niks voor kleine kinderen. En met gewone plakkaatverf kunnen ze uitstekend uit de voeten. Kost ook nog eens bijna niks.
Hierboven al een zeer goede reactie om er een reuze dag van te maken, maar als antwoord op uw vraag: het beste kan u met een spuitbus daar een laagje lak over spuiten.
Die gebruikt men om bv tekeningen te fixeren en kan u halen waar men schoolmateriaal verkoopt, evt zelfs in een DHZ-zaak. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet een laagJE vernis. Een dienblad krijgt - wil je dat echt langdurig goed kunnen gebruiken, flink wat vocht voor zijn kiezen en moet goed kunnen worden schoongemaakt. Je moet dus niet alleen de tekeningen / schilderingen / plakwerkjes goed beschermen, maar ook het hout.

Dergelijke werkstukken werk je dus het best af en een goede laag (meestal 2) botenlak. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is dit gewoon bij alle bouwmarkten en andere zaken war ze verf verkopen (en soms zelfs in hobbyzaken, maar dan is het onevenredig duur) verkrijgbaar.