Kan iemand mij een breipatroon voor de aller- aller- simpelst te breien trui geven?

Ik vind breien leuk maar breng niks van een trui terecht terwijl ik dat nou juist zo graag wil. Patroon mag voor een dames- of herentrui zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Echt simpel ? Ik hoop wel dat je recht en averecht kunt breien ? Want dat is wel een basis - al KAN het ook met alleen maar rechte steken, maar dan wordt het wel wat flodderig. Dit is een echte trui : Brei een centimeter of 6 boordsteek (1r 1av of 2r 2av). Daarna in tricotsteek breien tot ongeveer 5 cm onder de schouder. Brei dan nog 5 cm in boordsteek. Brei het achterpand precies zo. Zet voor de mouwen weer evenveel steken op, brei een paar centimeter boord en daarna in tricotsteek tot de gewenste lengte. Naai nu de schoudernaden aan elkaar, behalve de middelste 1/3 steken. (Boothals). Bepaal het midden van de mouwen, en zet ze met dat midden aan de aan elkaar genaaide panden. Vouw dubbel en sluit de mouw-en zijnaad. Je hebt nu de allereenvoudigste trui met boothals en rechte, wijde mouwen. Zodra je kunt meerderen en vooral minderen, kun je de mouwen op minder steken beginnen en meerderen tot je bovenaan op de juiste wijdte zit. Op die manier heb ik in mijn puberteit tientallen eenvoudige truien gebreid, en daarbij langzaam verschillende steken, meerderen en minderen en dergelijke geleerd. Het aantal steken bereken je door een proeflapje te breien. Dat moet ongeveer 15 bij 15 centimeter zijn. Meet dan hoeveel steken n toeren 10x10 centimeter is. Meet dan hoe groot de trui moet zijn (met een trui die goed past bijvoorbeeld), en bereken het aantal steken. Het aantal naalden hoef je pas te berekenen als je inderdaad gaat meerderen ; anders volstaat passen en meten. Toegevoegd na 2 minuten: Een versie met meerderingen in de mouwen vind je ook nog eens uitgebreid in de link.

Bronnen:
http://www.jessica-tromp.nl/children_kids_...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100