Kun je echt aan een molen draaien als attractie?

Ik heb het nu al in Hollands Next Top Model èn Try Before You Die gezien: vastgebonden worden aan een wiek van een molen die vervolgens gaat draaien, als een attractie dus. Zou dat beide keren speciaal voor televisie geweest zijn of kun je dat ook ergens echt doen als attractie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Het kan, tot 2008 werd het gedaan aan de molen van Sloten maar door een dodelijk ongeval zijn ze daarmee gestopt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiekdraaien

Soms wordt het dus apart geregeld, zoals bij die modellen maar soms wordt het ook op een bepaalde dag gedaan: http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/verslaggever-vastgebonden-aan-molenwiek-in-etten-voor-de-uitdaging-1.2210070

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan dus niet zo een plaats en datum vinden waar je het kunt doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooh, dat je dat weet! Dus ooit was het best toegankelijk! Het lijkt er inderdaad op dat het voor speciale gelegenheden zoals voor televisie nog weleens gedaan. En inderdaad met die verslaggever: "Wie dat wil, kan op zondag 19 juni ook een rondje draaien op de Ettense molenwiek."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ongeluk was trouwens niet met iemand die aan een wiek hing: "Op 4 juli 2008 vond op de molen een dodelijk ongeval plaats: een medewerker van de molen stapte niet bijtijds opzij bij het wiekdraaien tijdens een bedrijfsfeestje. Hij werd door een molenwiek geraakt en van de stelling geslingerd."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt dat heb ik ook niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar het viel me op, ik had verwacht dat dat zo zou zijn.
Molens zijn Werktuigen geen Attractie !

Wat je vaak ziet is keer gedaan voor op de TV

idd Sloten deed men dat tot 2008 maar je hoor t nie veel meer.
Groeten van een vrijwillig molenaar