Is het normaal dat een munt goudkleurig wordt na behandeling met water en azijn?

Ik heb mijn munt gereinigd met azijn en daarna in een pot met water gedaan. Ik zag dat mijn munt witter werd (bleker) toen ik het met azijn reinigde, en wanneer ik het in het water legde zag ik dat het na een tijdje goud kleurig werd. Is dit normaal? heb ik iets fout gedaan? Nu zit mijn munt nog steeds in het water, moet ik het er meteen uithalen of niet? En het is geen waardevolle munt, het is gewoon een proefje.

5 Belgishe Frank uit 1994

Materiaal : Aluminium Brons

Alvast bedankt!

Grtjs Laura

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik gebruik voor mijn munten citroensap.
Zinken munten zijn hiervoor niet geschikt.
Ook Spaanse munten uit de Franco periode
gaven problemen.
Neem een oude donkere 5 Eurocent munt
en doe deze in de citroensap. Je ziet hem
lichter en glanzend worden. Ik gebruik een pincet
om de munten uit de citroensap te halen want
het is niet zo lekker voor je vingers. Veel succes.