Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

proeflapje: welke wol?

Ik ga een kabeltrui breien, maar in het patroon staat de stekenverhouding (proeflapje) van de fantasieboordsteek. Die steek is: 1ste nld, heengaande nld: 1 zelfkantst., * 1 r. verdraaid, 1 av., v.a. * herh., 1 zelfkantst. 2e nld.: 1 zelfkantst. * 1 r., 1 av. verdraaid, v.a. * herh., 1 zelfkantstk.. De 1ste en 2de nld. steeds herh. Dit proeflapje: 20 fantasieboordsteek en 20 nld. = 10 x 10 cm.

Maar nu moet ik natuurlijk wol gaan kopen, en op de wol staat de verhouding van een toer recht een toer averecht. Weet iemand wat ik dan moet nemen: dus hoeveel steken voor 10 cm?

P.S. en wat is een zelfkantsteek???

Vast hartstikke bedankt als iemand mij kan helpen, ik wil n.l. snel beginnen!.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
622

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het patroon staat voor welke dikte pennen de wol moet zijn. Koop wol die voor dezelfde dikte pennen is. Brei dan een proeflapje in fantasieboordsteek en kijk hoe groot jouw lapje wordt. Wordt het groter dan 10x10, gebruik breinaalden die 0,5 kleiner zijn(dit is een maat kleinere breinaalden). Wordt jouw lapje kleiner, neem dan je breinaalden een maatje groter.
Met zelfkantsteek wordt bedoeld dat je de eerste steek steeds recht moet afhalen.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding