hoe oud is de techniek van breien en waarom breien we tegenwoordig nog zo weinig?

bijna niemand van de jongere generatie kan nog breien .waarom leren we dat tegenwoordig niet meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag !

Het beste antwoord

Twee vragen eigenlijk.

De eerste : breien stamt ongeveer uit de middeleeuwen. Tot de vroege middeleeuwen vervaardigden we vooral kleding door weven en naaien en naaldbinden ; een techniek die de laatste tijd weer in opkomst is, overigens vooral bij mensen met een liefde voor de geschiedenis van het handwerken of geschiedenis in het algemeen. Haken is ongeveer even oud, maar kanthaken weer veel jonger.

De reden dat vroeger iedereen leerde breien (althans, sinds de late middeleeuwen vooral de meisjes - in de middeleeuwen was met name kousenbreier een mannenberoep ) had er alles mee te maken dat we voor onze eigen kleding moesten zorgen. En dat betekende dat de moeder/huisvrouw altijd moest zorgen voor voldoende sokken , onderbroeken, hemden, dikke truien, mutsen, sjaals en zelfs maandverband. nogal logisch dat alle vrouwelijke gezinsleden zo snel mogelijk werden ingewijd in de edele kunst van het breien, om haar taak iets te verlichten.

De reden dat we het sinds de jaren 60-70 niet meer standaard leren, is omdat het gewoon niet meer noodzakelijk is. Gekochte kleding is beduidend goedkoper, minder arbeidsintensief, makkelijker te onderhouden en vaak ook prettiger om te dragen.

Daarmee is ergens in de jaren 70 het handwerken van plicht verworden tot hobby. Maar wel een hele populaire hobby ; dat ' niemand' meer kan breien, is echt een fabel.

Al vanaf pakweg 1975 duikt er om de zoveel jaar in de media weer een bericht op dat ' breien weer helemaal terug is' . Bullshit ; breien is nog nooit weggeweest. Alleen de vrouwen die het vroeger niet leuk vonden (maar wel moesten), doen het nu natuurlijk niet meer. Blijven nog genoeg vrouwen over die het geweldig vinden om creatief en constructief ontspannen bezig te zijn. Zeker sinds de komst van het Internet (de laatste 10 jaar?) is breien (en haken) leuker, populairder, veelzijdiger, creatiever en geliefder dan ooit.

De tantes die vroeger gezellig allemaal aan een sok zaten te werken zijn ongetwijfeld vervangen door tantes die op de theevisite gezellig allemaal met hun eigen mobieltje zitten te klooien ; elke tijd heeft haar eigen bezigheden. Alleen zijn er nu veel meer hobbies om uit te kiezen, en is breien geen verplicht nummer meer.

Kijk eens op de link naar de ENORME omvang van de grootste internationale brei- en haakcommunity.

Toegevoegd na 1 uur:
(Foto is van naaldbinden ; een techniek die aan breien vooraf gaat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fijn zo,n uit'gebreid' antwoort bedankt voor je mooie reactie.

Andere antwoorden (5)

We leren tegenwoordig niet meer hoe we moeten breien omdat we nu kleding gewoon kant en klaar kunnen kopen. Ook gebreide dingen worden tegenwoordig machinaal gemaakt omdat alles handmatig breien veeel te lang zou gaan duren.

Toegevoegd na 1 minuut:
De breikunst wordt al duizenden jaren beoefend. Hoe het ooit is uitgevonden, is echter een mysterie. Zelfs het land en het globale moment van de oorsprong zijn onbekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen leren niet meer breien omdat we verwend zijn, ik heb trouwens 4 jaar Geleden op de basisschool leren breien. Maar breien heeft eigenlijk ook geen nut meer omdat kleding allemaal gewoon machinaal gemaakt wordt en je het gewoon kan kopen, maar er zijn ook nog wel mensen die het voor de lol doen hoor. Ik ken er in ieder geval wel een paar.

Toegevoegd na 49 seconden:
Hoe oud de techniek is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang er al gebreid wordt, is niet duidelijk. Er zijn in ieder geval gebreide sokken gevonden uit de periode ergens tussen de 3e en de 6e eeuw na Christus, in Egyptische graven.
Vroeger (in de tijd van onze grootouders en daarvoor zeg maar) was breien een noodzaak voor veel mensen. Een trui die versleten was, of te klein geworden, werd uitgehaald en het garen kon weer ergens anders voor gebruikt worden. Dat was veel goedkoper dan nieuw kopen.
Dat er tegenwoordig niet meer gebreid wordt, is niet helemaal waar. Het is juist weer terug aan het komen, maar misschien worden er wel minder truien gebreid. Het is nu meer hobby voor veel mensen, en er worden meer kleine dingen gebreid, zoals sokken. Ik heb zelfs al een boek in de winkel zien liggen over het breien van kerstballen!
Er zijn tegenwoordig op veel plaatsen breiclubjes, en wildbreien is ook in. (zie tweede link)
Op scholen wordt er niet veel meer gebreid, maar ook dat komt misschien nog wel terug. Mijn kinderen kunnen het in ieder geval wel, mijn oudste van 10 kan al rondbreien (ze kon breien toen ze 4 was) en mijn zoon van 7 maakt een sjaaltje voor zijn beer. Nu de jongste van 4 nog!

Toegevoegd na 1 minuut:
De derde link is leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je hebt tegenwoordig wildbreien, zie: http://wildbreien.nl/
De Hema heeft een jubileumbreiboek momenteel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroege middeleeuwen is inderdaad ongeveer het begin van het breien. Oudere stukken blijken vaak met nalbinding / naaldbinden te zijn gemaakt. Ook heel leuk, maar wat arbeidsintensiever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nalbindning is inderdaad ook leuk, ook om te doen, en nog veel ouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er vorige week of twee weken terug mee begonnen, en vind het inderdaad erg leuk. Ik zal er een foto van bij de vraagmijn antwoord zetten - puur omdat dat bij de reacties niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn leuk!
Bij Wibra en Zeeman verkopen ze garens,
en boekjes met patronen en breinaalden.

Dat zouden die winkels niet doen als er niet veel gebeid zou worden.

Muts breien van Zeeman
http://www.zeeman.com/getmedia/251c208e-702e-405d-bda7-9bc64a735eca/Brei_instructie.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel gelijk ; het assortiment en het aantal plaatsen waar je wol kunt kopen, groeit weer gestaag. Maar het is 90 % internet tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal zo zijn Marleen.
Er is hier een goede handwerkzaak in de hele stad en omgeving,
maar die is zo ontzettend duur!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat soort plekken kom ik ook liever niet ; 6,95 voor een bolletje garen waarvan je er dan 40 nodig hebt voor een trui......ECHT niet !!
Ik werk eigenlijk met 90 % zeeman en wibra, en soms wat bolletjes uit de opruiming van de garenwinkel, en Bravo voor speciale kleuren (ook niet zo duur).
Volgens mij wordt breien inderdaad iedere keer weer herontdekt omdat het zo leuk is om te doen.

En ook al kun je al je kleding klant en klaar in de winkels kopen, wanneer je een eigen gebreid uniek kledingstuk draagt geeft dat toch een heel ander gevoel!

Op dit moment spelen er in breiland een aantal onderwerpen die zeker ook de jongere generatie breisters aanspreken zoals Wildbreien en breien met natuurlijke en eerlijke wol, duurzaam handwerken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie : breien wordt door de MEDIA elke zoveel jaar ´herontdekt´. Breisters zijn altijd blijven breien en zullen altijd blijven breien, en er zullen er altijd dagelijks nieuwe bij blijven komen. Steeds nieuwe trends, uiteraard, zoals met alles, maar het handwerk verandert niet of nauwelijks.