Hoe zit het nu met Belgisch vuurwerk?

Is het nu legaal?
krijg je een boete als ze je bij de grens pakken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is gewoon nog illegaal.. en ja je vuurwerk word in beslag genomen aan de grens (als ze je pakken) en je krijgt een boete..
Maarja ik zeg gewoon kopen.. Vuurwerk is nog een beetje het leukste deel van het jaar.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, bedankt! Weet je ook wanneer het vuurwerk seizoen een beetje begint in belgië, dus wanneer ik eens kan gaan kijken daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het al liggen......................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xd, oké dus nu al.
Is er ergens een site met afbeeldingen en een adres, of is het overal even duur en goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb daar echt geen idee van, want ik haal het bij ''iemand''... Ik heb geen zin om naar belgie te gaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België kan je het hele jaar door vuurwerk kopen

Het beste antwoord

Het vuurwerk dat in Nederland gebruikt mag worden door consumenten moet aan een groot aantal regels voldoen, deze regels zijn in België minder streng.

Het Belgisch vuurwerk mag daarom ook niet in Nederland geïmporteerd worden.

Bij aantreffen van vuurwerk op een persoon (als bagage in auto / fiets / tas) wordt het vuurwerk in beslag genomen, voor een geringe hoeveelheid krijgt men een boete, bij grotere hoeveelheden of recidive (al vaker betrapt met smokkel van vuurwerk) zelfs gevangenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

belgisch vuurwerk is niet legaal ,, al het vuurwerk dat je kan kopen in belgie is illegaal behalve als het ook in nl te koop is maar als je gecontroleerd wordt bij de grens is de kans erg groot dat al het vuurwerk ook al is het in nl te koop toch in beslag wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee integendeel het is sinds 2010 illegaal omdat er veel ongelukken mee gebeurden.
Daarvoor kon je met een uittreksel van de kamer van koophandel en een btw-nummer nog wel spektakelvuurwerk kopen, nu kunnen dat alleen nog handelaren met een vergunning van het ministerie van VROM.
Als ze je bij de grens pakken wordt het vuurwerk in beslag genomen en krijg je ongetwijfeld een forse boete.

Zie onderstaande link http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/nieuws/2009/12/08/geen-belgisch-spektakelvuurwerk-meer-voor-nederlandse-particulieren.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al sinds jaar en dag verboden om Belgisch vuurwerk mee naar Nederland te nemen en niet sinds 2010.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Goed lezen is dan ook een vak. Het betreft hier een zogenaamde AMVB waarin de afspraken vastliggen dat een Belgische ondernemer geen spektakelvuurwerk (professioneel vuurwerk voor op vuurwerkshows) meer mag verkopen aan Nederlanders die niet in bezit zijn van een inschrijving in het KVK en een vergunning hebben om met dit soort vuurwerk te mogen werken. Dit is een geheel ander soort vuurwerk dan het vuurwerk wat de vraagsteller bedoelt. Het "gewone" vuurwerk mag nog altijd aan een Nederlander worden verkocht, hij mag jet enkel niet mee de grens overnemen, dus mag het wel afsteken in België.
Vuurwerk is illegaal als de gebruiksaanwijzing niet nederlands is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag in deze tijd uberhaubt geen vuurwerk bij je hebben, dat mag alleen de laatste drie werkdagen voor oud en nieuw en dan alleen voor Nederland goedgekeurd vuurwerk.
Het Belgische vuurwerk, altans wat je daar kon kopen, is veelal professioneel vuurwerk met soms springlonten aan mortierbollen, die ondanks hun lengte in een fractie van een seconde de lading voor het afschieten bereikt.
Dat heeft een Nederlander letterlijk het hoofd gekost.
Waarom doet de Nederlandse overheid zo "moeilijk"?
Naast in mijn ogem onzinnige bepaling betreffende invoer moet ik ze hier gelijk in geven.
Het professionele vuurwerk heeft een kracht die het goedgekeurde vuurwerk zwaar overtreft, de sassan (kruitsoorten) die daarin gebruikt worden zijn van een andere samenstelling dan die van goedgekeurd vuurwerk en di maken het vuurwerk zo krachtig dat veel daarvan onder de WWM (wet wapen en munitie ) vallen.
Zo heeft de (echte) lawinepijl een explosiekracht die vergelijkbaar is metv een handgranaat.
Als zulk materiaal in handen raakt van mensen zonder ( bewezen) kennis en inzicht, is het wachten waneer het mis gaat, want dat is een kwestie van tijd.
Hoeveel begrip ik ook heb voor mensen die een goede knal/ spectakelstuk kunnen waarderen, dat soort vuurwerk hoort op een veilige lokatie met het publiek op fllinke afstand, door professionals afgeschoten te worden
en het hoort zeker niet onder het bed in een kinderkamer. (wat gebeurd is)
Het vuurwerk wat via Belgie maar ook uit Tjechie komt is soms buitengewoon krachtig en heeft meer weg van springstof dan van vuurwerk.

Kortom, je mag geen "Belgisch" vuurwerk in Nederland
bezitten, verkopen , kopen of afsteken.

Voor de hardste knale kome men naar velden in oa. Friesland waar men Carbid schiet, deze knallen zijn qua geluiddruk, diepte en heftigheid haast niet te evenaren.
Dat doen we hier al jaren, de "schutters "zijn daarin opgeleid en daardoor gebeuren er zelden of nooit ongelukken.

De knallen zijn HARDER dan die van de grootste vlinders, doodshoofdbommen (Tjechie) en Lawineplijlen.

Er IS dus een legale wijze om op oudejaarsdag vanaf soms 6 uur 's morgens dit geweld mee te maken.
Na een dag dit geweld mee te maken hebben mensen veel minder behoefte aan gevaarlijk, buitenlands vuurwerk!