Smyrna is een techniek. Een soort knoop.
Die knoop moet je zelf maken en is erg eenvoudig.

Wat je nodig hebt is "stramien".
Dat is een soort borduur doek maar dan met heel grote gaten, meer zoals gaas.

Een knoopnaald.
Zie afbeelding van www.thewoolbag.com

En knoopwol.
Daar kun je iedere wol voor gebruiken.
Smyrna wol is vaak al in korte stukjes gesneden voor je. Dat kan makkelijker werken, maar soms zijn ze ook gewoon te kort voor wat je wilt doen.

Hoe maak je een smyrna knoop ?
Kijk daarvoor op http://hobby.blogo.nl/2007/02/18/stap-voor-stap-de-smyrna-knoop/
voor een duidelijke uitleg.
In het kort:
1. Je steekt de knoopnaald door het stramien naar achteren en terug door een andere maas naar voren
2. Leg de draad in de open knoopnaald
3. trek de draad terug door de beide stramien mazen
4. houd de lus in de knoopnaald
5. prik de knoopnaald door de lus naar de 2 wollen draadeinden die uit de eerste maas komen
6. pak met de knoopnaald de 2 wollen draadeinden
7. trek de 2 draadeinden door de wollen lus heen
8. haal de knoopnaald er uit en trek de wollen draadeinden aan.
9. nu is er een pool ontstaan, bestaande uit 1 wollen draad.
10. op deze manier kun je een heel tapijt knopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In hobby-en wolwinkels.

Je hebt losse bolletjes smyrnawol, losse knooppennen en los stramien, maar je hebt ook complete pakketten, met een duidelijke beschrijving hoe je knoopt en telt. Ze hebben vaak een patroon van een leuk kleed en dan gaat het net als met haken/breien. Je moet dan tellen waar je een bepaalde kleurwol knoopt om de afbeelding te krijgen die op de doos staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van smyrna knopen heb ik nog nooit gehoord, wel van knopen met smyrnawol. Dat is dan meestal een kleed(je) knopen en dat doe je met een specifieke soort haakpen waarmee je de draadjes wol door het stramien trekt en knoopt.
12 jaar geleden
op naaldkunst.nl hebben ze veel soorten te koop.

Ze hebben ook een winkel aan de Laat in Alkmaar
Bij andere hobby winkels / handwerk winkels zullen ze ook verkrijgbaar (of te bestellen zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smyrna heeft NIETS met breien te maken - je doet het alleen ook met wol. Het is meer familie van het borduren.

Je ' koopt' ook geen smyrna-knopen, maar kleine stukjes wol (want zelf knippen is zo'n gedoe/al kan het wel) en met een speciaal haakje maak je daarin knopen om een stramien. (Je ' maakt' dus geen stof, zoals bij breien, haken en naaldbinden). De stof is er al, je maakt hem alleen mooi met geknoopte draadjes wol. Voor een tapijt, of een kussen, of een tafelkleed. Soort ministecken met garen ; erg leuk om te doen trouwens.

Pakketjes met wol, haakje, stramien en voorbeeld koop je bij de handwerkwinkel. Die zijn tegenwoordig wat minder dik gezaaid dan vroeger, maar elke grote stad heeft er nog minimaal één. Ook vind je van tijd tot tijd nog wel pakketjes op de rommelmarkt of tweedehands winkel.