Wat is de beste manier om mijn munten collectie te bewaren?

Zodat er geen krassen op kunnen komen. Ik weet wel dat het geen chemicaliën of pvc moet bevatten, maar wat nou de beste manier is weet ik niet echt. Het zijn op dit moment alleen nog maar Euro's, maar er komen dit jaar iig Britse Ponden bij.
Subvraag: Waar kan ik dit kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

In een muntenalbum:

http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/index.php?main_page=index&cPath=82_506_522
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn heel goede materialen in de handel om je munten te bewaren, in alle afmetingen en kleuren en met accessoires naar keuze.

De muntenbox en de muntenkoffer en/of -kast
De muntbox bestaat uit verschillende verdiepingen, onbeperkt stapelbaar waarbij de munten steeds zichtbaar blijven door de lade van een verdieping open te schuiven. De muntkoffer daarentegen bevat enkele muntenboxen met de bedoeling om ze gemakkelijker te verplaatsen of mee te nemen.
De muntenkast is een groot geheel waarin je de muntenboxen en/of muntenkoffers kunt opbergen.

De muntenalbums
Dit opbergsysteem bestaat uit muntbladen in een kaft, die samen een muntenalbum vormen.
Bij een eerste, nog weinig gebruikte methode, schuif je de munten onverpakt in muntbladen. Het grote minpunt van dit systeem is dat de munten na verloop van tijd plakkerig gaan aanvoelen, wat zijn invloed op het uitzicht heeft.

Een andere methode wordt door het merendeel van de verzamelaars gebruikt. Hierbij worden de munten, verpakt in munthouders, ingeschoven in muntbladen en dan in het album.

Er zijn twee soorten munthouders: de zelfklevers die de munten optimaal beschermen en de munthouders die je moet nieten. Het nadeel bij deze laatste methode is dat na verloop van de tijd de nietjes er door oxidatie donkerder uitzien en plekken maken op de munthouder, wat een slordig uitzicht geeft aan de verzameling. Je kunt de muntenalbums op hun beurt inschuiven in cassettes (omhulsels).

Let er zeker op dat de gebruikte materialen steeds zuurvrij en chloorvrij zijn en zo de munten niet kunnen aantasten. Voor zilveren munten moet je er op letten dat de materialen geen zwavelverbindingen bevatten.

Je kunt dit bij een muntenhandel kopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://munten-penningen-info.be/munten-penningen-collectie-onderhou/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk vind ik jou antwoord beter, maar aangezien ik niet zoveel geld heb om per munt een munthouder te kopen, muntbladen en dan ook nog een album. Hierdoor is het antwoord van freekfluwel beter. Maar toch bedankt. (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bescheidenheid siert de mens. Van mij een PLUS
Er zijn in de handel albums of bakjes te koop speciaal voor munten. Even googlen van "munten" en "albums" en je vindt allicht wat.