Ik ben een beginnende breister en ben begonnen met een sjaal. 1 pen recht, 1 pen averecht. Nu krullen de zijkanten ontzettend om. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Tricotsteek is absoluut niet geschikt voor een sjaal, en precies voor de reden die jij noemt : het gaat verschrikkelijk omkrullen. Sterker nog , het wordt gewoon een rolletje.

Door een goede kantsteek te gebruiken kun je het SOMS iets inperken, maar door de rest van het breisel, zal het toch weer gaan krullen.

Probeer elke eerste steek of twee En de laatste steek of twee steken (ook aan de averechte kant) recht te breien. Het randje is dan in ribbelstee. (alle pennen recht) dat wel redelijk blijkft liggen.

Beter is het een sjaal te breien in boordsteek (1r, 1av of 2r 2av, en uiteraard alle variaties daarop) met een gewone kantsteek (elke eerste steek recht afhalen en niet breien. Of gewoon in ribbels : alle pennen recht. Ook dan blijft-ie mooi vlak liggen.

Wat je nog KUNT doen als je echt al een heel kunstwerk gemaakt hebt, is proberen de sjaal voorzichtig op een lap stof (bijvoorbeeld fleece) te naaien, zodat het een ' dubbele' sjaal wordt. (Is ook mooier vanwege de achterkant, die bij tricot natuurlijk de averechte kant toont. en beetje zal hij dan echter ook blijven krullen / rollen. Het is gewoon inherent aan de steek.

Als gevorderde breister zou ik adviseren : uithalen en opnieuw beginnen, in een steek die wél geschikt is voor een sjaal. Breien is een hele hoop werk, dus je wilt uiteindelijk wel een werkstuk hebben waar je plezier van hebt. En dan is het bete ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

De enige manier om WEL een sjaal in tricot te breien is door hem dubbel te breien. Dat is echter een nogal ingewikkelde techniek, waar ik als beginner me nog niet aan zal wagen. Je kunt er echter wel eens op googelen + op onder andere Youtube staan goede filmpjes. (Het is trouwens wel erg leuk om te doen, maar je kunt dan beter beginnen met een pannenlap).

Toegevoegd na 5 minuten:
(Zie afbeelding ; leuk, maar hopeloos ondraagbaar door de gebruikte afwisseling van ribbels en.....tricot. Zonde van het vele werk en eigenwijs doorbreien. Is al sinds juli 2007 in 'winterslaap' .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord en ook ieder ander die de moeite nam om te reageren. Ik zal alle andere adviezen ook uitproberen op een proeflapje. Nee, ik heb hem niet meer uitgehaald. Was al een meter onderweg en dat kostte me ruim 3 weken. Verder vindt mijn dochter (van 5) hem erg mooi en zal ze het ermee moeten doen deze winter. Met een beetje goede zin ga ik me nog aan een muts wagen. :-). Mijn "rolletjessjaal" is inmiddels bijna klaar.

Andere antwoorden (4)

Je kan ook de eerste steek aan elke kant niet breien, maar gewoon overnemen op je pen zonder te breien. ( hij wordt dan telkens aan het einde wel gebreid natuurlijk )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk! Zo moet dat!
Ik heb mijn antwoord dus verwijderd want je moet die steek niet laten vallen maar overnemen op je pen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ @RiaNino, Ja ik dacht al want dan blijft er niets over. :-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, whaha, ik verwarde het even met elkaar ;)
Nu maar hopen dat vraagsteller mijn advies niet meteen klakkeloos heeft overgenomen..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft bij tricot weinig tot geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RiaNino
Nee, dat heb ik niet gedaan, ik dacht al.... Huh??
De eerste paar steken ( 3 ofzo ) alleen maar recht breien. Dus ook in de averechtse naald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kantsteek maken de eerste en de laatste steek recht breien of recht afhalen zowel bij de rechte als averechte steek succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heel goed gaat, en ook voor een beginnende breister prima te doen is : brei een gerstekorrel.
Je breit steeds om en om één steek recht, één steek averecht, en op de terugweg precies andersom, dus boven een averechte komt een rechte, boven een rechte een averechte.

Ik heb zo een sjaal gebreid, en hij draagt heerlijk (en ziet er ook leuk uit, door het 'bobbeleffect'