Dim Mak leren?

Ik zou graag online een duidelijk overzicht willen van zoveel mogelijk drukpunten op het menselijke lichaam. Niet om op iemand te gebruiken maar gewoon omdat het misschien toch wel handig zou zijn als zelfverdediging...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Normaal gesproken ben ik niet zo voor het verstrekken van gevaarlijke informatie, maar Dim Mak hoort gelukkig thuis in het rijk van suggestie - niet alleen de Chi-punten, maar ook dat je daarmee (zelfs zonder fysieke aanraking) iemand zou kunnen uitschakelen of zelfs doden.

Het KAN wel, maar daarvoor heb je niet zozeer chi- alswel zwakke punten nodig. De neus de hersens in rammen is een bekende, of een nekwervel breken. Dat vereist beiden echter voornamelijk fysieke kracht, en is wel ERG heftig voor het oplossen van een meningsverschil. Dan kun je net zo goed een mes of pistool pakken, en dat zou je vermoedelijk ook niet eens overwegen. Voor zelfverdediging zou het dus volkomen waardeloos of zeer gevaarlijk zijn. Of je moet er alleen maar mee willen dreigen, maar dat kun je natuurlijk nu ook al.

Gelukkig berust de 'werking' van Dim Mak vooralsnog grotendeels zoniet geheel op suggestie, en werkt het alleen bij 'aanvallers' die geloven dat jij ze op die manier kunt uitschakelen. In de praktijk weinig toepasbaar dus. Cursussen worden er dan ook niet in gegeven (raak je ook zo snel door je leerlingen heen ;-) ), en zelfs op Internet is weinig concreets te vinden. Het is dan ook bij uitstek een van die 'paranormale' gebieden waar heel geheimzinnig over wordt gedaan - mede om de mythe en dus de placebowerking te vergroten.

Wil je je er in bekwamen, dan heb je voornamelijk een willig en wat goedgelovig slachtoffer / proefpersoon nodig, en moet je wat leuke punten bedenken om fysiek of op afstand (met je eigen Chi) aan te raken. Wie weet werkt het, een beetje. Maar voor zelfverdediging kun je echt beter een cursus zelfverdediging volgen. Dat werkt namelijk wel.