Op zoek naar een speciale vouwtechniek. Heeft deze vouwwijze een naam?

Ik had een paar jaar geleden een speciaal gevouwen(en gelijmd) vierkant kaartje (met plaatjes erin) (wat gebruikt werd als toegangsticket bij iets). Je kon steeds een aantal keer de binnenste vlakjes omvouwen naar de achterkant, (er ontstaat op een gegeven moment ook een kruisje), en na een paar keer vouwen ben je weer terug bij het begin. Herkent iemand dit en weet iemand hoe deze vouwwijze heet? Ben opzoek naar een uitleg hoe ik dit zelf kan maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk is het heel eenvoudig )ik heb zo nog wel eens uitnodigingen voor kinderfeestjes gemaakt. Alleen uitleggen is wat lastiger.

Wat je nodig hebt : 2 vierkante kartonnetjes en een schaar en lijm.

Knip beide kartonnetjes doormidden.
Leg de onderste twee horizontaal boven elkaar
Leg de andere twee er verticaal bovenop. (De opening zit dus bij de onderste kartonnetjes in het midden van links naar rechts, bij de bovenste van boven naar beneden.)

Smeer nu wat lijm in de uiterste hoeken van de onderste twee kartonnentjes. (Uiterste hoeken : als je het hele kartonnetje (zonder de knip) in 16 vierkantjes zou vouwen, de vier hoek-vierkantjes).

Dan moet je ze zo zien te vouwen, dat elke keer als je de bovenlaag naar achter vouwt, de andere laag naar voren komt maar dan iets anders gevouwen. Dat is ZO lastig uit te leggen, dat je het het best kunt proberen met twee kartonnetjes die je tevoren in 16 vierkantjes hebt verdeeld / gevouwen. Dan voel je het vreemd genoeg vanzelf.

Door vier keer te vouwen krijg je dus eigenlijk een kaart met vier ' aanzichten' . Na het plakken en vouwen kun je elke kant zodanig versieren dat je vier verschillende afbeeldingen krijgt.

Ik zal zo eens proberen wat foto's te maken, wie weet is dat duidelijk. Vraag nog niet sluiten dus, want dat duurt even !!!

Toegevoegd na 37 minuten:
Zo, gelukt.Mocht je de afbeelding (ook na aanklikken) niet kunnen lezen/ zien stuur dan even een PB met je mailadres, dan stuur ik je de PDF.

Toegevoegd na 40 minuten:
Of de techniek een naam heeft weet ik trouwens niet ; ik noem ze al meer dan tien jaar ' keerkaarten' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je op vouwpuzzel googeld kom je vanalles tegen, zoals de bijlage.
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, maar vast niet wat vragensteller bedoelt.
bedoel je misschien origami?