Waar vind ik patronen voor schilderijtjes die gemaakt worden met gouddraad en spijkertjes. Het gouddraad wordt gespannen volgens het spijkerpatroon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Draadfiguren.

Wat heb je nodig:

Plankje.
Kleine spijkers.
Hamer.
Draad
Meetlat.
Lijm.

Neem een plankje en teken daar een figuur op. Dit kan bijvoorbeeld een rondje zijn of een vierkant, maar ook een echt figuur. Een paar voorbeelden vind je op deze pagina. Dan teken je op regelmatige afstand van elkaar over het figuur stipjes op het figuur. Dit moet wel erg regelmatig zijn anders wordt je draad figuur straks niet mooi. Dus wel even netjes met een meetlat uitmeten!
Daarna op ieder puntje een spijker slaan in het hout.
Als dit gedaan is dan kun je met wol een figuur gaan maken. Knoop het einde vast aan het eerste spijkertje en dan ga je van de ene spijker naar de andere. Dit kan op heel veel manieren en dat maakt het zo spannend hoe je figuur eruit gaat zien.

Vaak ga je van de ene spijker helemaal naar de tegenoverliggende spijker, dan eentje naar links (of rechts) en dan weer terug naar ook een spijker meer naar links of rechts. (Zie bijvoorbeeld de cirkel)
Ook kan je van de ene spijker om beurten naar alle spijkers aan de andere kant, van bijvoorbeeld een driehoek of vierkant, gaan. Je krijgt dan mooie randen in het figuur doordat daar meerdere draden over elkaar heen gaan lopen. Dit zie je goed in het figuur onderaan.

Het is mogelijk om op heel veel verschillende manieren een figuur te maken. En ook met verschillende kleuren draad. Het leukste is gewoon wat dingen uitproberen en wordt het niet leuk dan haal je het gewoon weer uit.

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.knutselidee.nl/ideeen/draadfig.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat noemen we inderdaad spijkerschilderijen, een oude vorm van huisvlijt / knutselen voor grote mensen . Nog steeds erg leuk om te doen trouwens.

Vroeger deden met name mannen het. Tegenwoordig is het meer een vrouwenhobby, en het mag geen verrassing zijn dat de techniek dus een klein beetje is veranderd : tegenwoordig kennen we het vooral als borduren op papier. En daarvoor zijn legio patronen te vinden. Alleen in plaats van spijkers in hardboard slaan, moet je gaatjes in karton prikken. Met spijkers werkt het echter ook nog steeds uitstekend.

Naast de patronen echter om de spijkers in te slaan, kun je ook op verschillende manieren de draden er omheen wikkelen, En dat is eigenlijk vooral een kwestie van uitproberen wat het mooiste staat. Probeer een mooie afbeelding onder te verdelen in vlakken, en die net allemaal anders te wikkelen bijvoorbeeld. Alleen al met een simpele cirkel kun je tientallen verschillende rondjes, sterren en kransen maken.

Echt patronen voor spijkerschilderijen vind je op Internet weinig (hooguit voor kinderen), maar onder borduren op papier vind je wel hele mooie voorbeelden voor (stukjes van) schilderijen.

En is het mislukt ? Draden doorknippen en opnieuw beginnen. Wat dat betreft is het een hobby waar je weinig bij verkeerd kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt knutselen uit de oude doos, leuk was het helemaal vergeten. +1