Hoe kun je van Katia Ondas een rok maken?

Omdat ik niet echt een ervaren breister ben zou ik hier graag voor als mogelijk is een soort patroon zegmaar van willen hebben.
De informatie die ik jullie kan geven is het volgende:
- Ik brei met Katia Ondas op nld nr. 5.
- Wat de lengte van de rok in cm moet worden weet ik niet, wat ik er wel over kan zeggen is dat de lengte 70 pennen is (= dus 35 van die laagjes zegmaar).
- Ik heb maat 40.

Graag zou ik dus een patroon willen van een rok, te maken met Katia Ondas met breinaalden nr. 5.
Hoeveel bollen wol heb ik hier voor nodig?

Dus: Kortom: Hoe maak ik een rokje van Katia Ondas?
Het liefst met een patroontje erbij zegmaar. Voor de ervaren breisters moet dat wel lukken denk en hoop ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je er een sjaal mee breit (al gedaan?) dan zet je een aantal steken op waarmee je de breedte van de sjaal bepaalt (b.v. 10 steken) dan ga je breien op die 10 steken net zolang als je de sjaal wil hebben. Twee bollen geeft een sjaal die om de hals kan en ook nog een omslag kan maken. Een rok is in principe een rechte lap die je tot een koker samenvoegt. Nu is het afhankelijk van hoe je de richting wil hebben= brei je vanaf de taille omlaag tot je de gewenste lengte hebt. Of brei je vanaf middenachter rondom tot je de breedte hebt die om je lijf past. Laten we er van uitgaan dat je van de taille tot de zoom breit, dan zet je het aantal steken op die nodig is om rond de taille te komen. En daarop ga je breien tot je de lengte hebt die je wenst. Als je lap klaar is naai je de twee zijnaden aan elkaar en je hebt je koker.
Dit bedenk ik zo uit mijn hoofd, geen ervaring er mee dus. Ik zou niet zo gauw weten hoe je meerdert of mindert. Dat heb je nodig als je een rok wil hebben die wijd gaat vallen of als je een rok wil die nauw aansluit op je lijf. Hoeveel garen dit kost?? Ik denk gauw een bol of 10.
Els