Wat is een prondelblok?

Het is een vakterm uit molen wereld. Ik kwam een document tegen waarin stond dat die was vastgezet, maar waarvoor dient het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rechtstreeks (via die kennis) van de molenaars : "Een prondelblok is een houten blok op de pasbalk waar de taatspot voor de bolspil ingewerkt zit. Dit blok (ook wel 'kussen' genoemd) is in 4 richtingen instelbaar met wiggen. Kom een keer kijken! " :lol: In het online molenwoordenboek dat een andere dame op dat forum voor me gevonden heeft is het prondelblok (vermoedelijk een Vlaams woord ?) niet terug te vinden, maar wel de bolspil (ook wel peerijzer), de taatspot en de pasbalk. Het hele verhaal zit zo ongelofelijk vol met jargon dat het wel een speurtocht lijkt, maar alles bij elkaar lijkt het er op dat het een onderdeel is van dde molen waarmee de onderlinge afstand tussen de molenstenen wordt afgeregeld. Het is dus een houten blok op de balk waarmee die onderlinge afstand geregeld wordt, waarin een pot met wonderolie zit om de spil waarop de bewegende maalsteen rust te smeren. Ik zie het nog niet helemaal voor me, maar er is me een foto beloofd ; hopelijk komt die nog voor de vraag sluit. In de tweede bron (Wiki) staan heel veel foto's en tekeningen waarop de meeste van deze onderdelen wel redelijk duidelijk zijn afgebeeld. (uiteraard weer zonder het woord 'prondelblok'. Ik denk dat het woord prondel (rommel, geknoei) in dit verband terug te voeren is op de smeer / wonderolie in de taatspot, maar dat is giswer van mijn kant. Toegevoegd na 13 minuten: Ik heb zelfs een foto gevonden van het ' kussen op de pasbalk' dat dus het prondelblok moet zijn, maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik er persoonlijk geen chocola (of prondelblok of kussen) van kan maken. ;-)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenspil
http://www.dewachter.nl/2pages/woordenboek...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100